Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Re: De Angelen kwamen uit Rome winking smiley

08 juli 2021 16:48
Roger van Wendover is voor de hoge middeleeuwen waarschijnlijk een interessante bron. Maar voor de veel oudere tijd is het toch vaak ‘mixed-up’ geschiedenis. De klok horen luiden, maar niet precies weten waar de klepel hangt.

Om dat te illustreren hier twee fragmenten uit een Engelse vertaling van het Latijn:

In the year of grace 691, Pepin, king of the Franks, subdued Neustria, and made St. Lambert bishop of the church of Utrecht. At the same time, Willebrord came out of England into France with twelve companions, and was in great reputation for his sanctity.

In the year of grace 697, Leo obtained the Roman empire, and reigned two years. At the same time, Wilbrord, a Briton by nation, was sent by pope Sergius to preach to the Frisons, and king Pepin granted him an episcopal seat at Utrecht.
[…]
In the year of grace 698, Hildebert was made king of the Franks, and reigned eighteen years. In the same year, St. Lambert was crowned with martyrdom and buried at Utrecht; for he had dared to rebuke king Pepin for keeping an adulteress besides his lawful wife; for which he suffered martyrdom at the hands of Dodo, the king’s brother, and was buried at Utrecht, as has been said.

Overal waar de vertaler ‘Utrecht’ heeft, staat in de Latijnse tekst van Wendover ‘Trajectum’.
Bij Wendover blijkt nergens dat hij meer dan één Traiectum kende, het lijkt erop dat hij geen onderscheid kende of bewust geen onderscheid wilde maken.
Over hoe logisch of onlogisch het is dat de 19e eeuwse vertaler er steevast Utrecht van maakte, valt een hele boom op te zetten al denk ik niet dat er een erg diep fundament onder zit. Hans Kreijns zou hier misschien van gesmuld hebben.
Er zijn bij Wendover overigens geen andere passages waar Trajectum in voorkomt.

De Angelen die ik uit Rome wil laten komen, deden dat niet letterlijk. Er ligt meer een ‘antieke’ woordspeling aan ten grondslag winking smiley. De Santo Spirito in Sassia heeft er niets mee van doen. Als Roger van Wendover de oudste bron is die een stichting noemt door Ine van Wessex in de vroege 8e eeuw, dan ben ik geneigd daar niet veel waarde aan te hechten.

Mijn werk rond de Saksen ligt nu al even stil. Ik liep even een beetje vast en moest vervolgens wat afstand nemen. Hopelijk kom ik over twee à drie weken met een update. (En ik ga zeker nog iets doen met jouw laatste opmerkingen.)

Groet,
Dagobert

P.S.: Je link naar het artikel op Academia.edu werkt niet.. Vereist een login. Voor wie het toch wil zien hier een link naar de pagina van William Pullen, dan zie je meteen wat hij nog meer heeft (is niet veel).

Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.
Onderwerp Auteur Gepost

De Angelen kwamen uit Rome winking smiley

Dagobert 15 maart 2021 16:20

RV Burger 15 maart 2021 18:35

Lolke 08 juli 2021 10:59

Dagobert 08 juli 2021 16:48

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen