Afgelopen woensdag maakte ik een ommetje waarbij ik ook het buitengebied tussen Tilburg, Oisterwijk en Moergestel doorkruiste. Dat grotendeels laaggelegen gebied is zo ongeveer mijn achtertuin en leent zich uitstekend voor wandelen en fietsen. En nu het al een tijdlang droog is zijn ook de semi-verharde paden redelijk goed te fietsen.
Op Google Maps
Regelmatig, en dus ook weer van de week, passeer ik dan een perceel van grof genomen 200 bij 250 meter, dat wel 2 meter hoger ligt dan het omringende land. Steeds weer vroeg ik me af wat daar toch de reden voor zou kunnen zijn.
Afgelopen woensdag kwam de oplossing.
Van oudsher werd hier vooral landbouw bedreven, de meeste van de landbouwgronden zijn inmiddels door de provincie opgekocht en er wordt stapje voor stapje in het gebied aan natuurontwikkeling gedaan. Men heeft daarbij ook ‘oog’ voor de ‘toevallige’ passanten en op enkele plaatsen zijn er bordjes geplaatst. Ook bij bedoeld perceel.
En wat blijkt … in dit gebied hebben in het verleden op meerdere plaatsen vuilstortplaatsen gelegen. Er werden er op een kaartje wel 8 of 9 aangeduid.
Soms was er sprake van afvalkuilen soms van afvalbergen. In de dertiger jaren van de vorige eeuw is er een einde gekomen aan de vuilstort en zijn de plaatsen afgedekt.
Correctie, ik was in de war met een oude tramlijn in een heel ander gebied.
In het gebied is na WO II veel zand gewonnen voor wegaanleg. Er ontstonden gaten van soms wel 15 m diep. Na de zandwinning werd de boel volgestort met ongesorteerd afval. Er zijn ook enkele poelen over die nu visvijver zijn. Boven de meeste stortplaatsen kwamen weer weilanden. De voormalige stortplaatsen worden nog steeds gemonitord vanwege mogelijke vervuiling.
Het hoger gelegen perceel was onlangs nog van een nieuwe laag teelaarde voorzien. Er stond nu gras op. Enkele jaren terug heb ik er nog mais op zien staan.
Ik kan me voorstellen dat een nieuwe laag aarde met enige regelmaat nodig is. Ik vermoed dat zo’n ‘berg’ behoorlijk snel erodeert.
Hoe dan ook … weg waren mijn illusies over een Brabantse terp
.
Ik ben er niet heel erg in geoefend, maar als je je ogen de kost geeft dan zie je soms rare dingen in het landschap. En zoals maar weer blijkt, soms met een tamelijk banale verklaring.
------------------
Die Lageweg uit jouw ommetje door het Centraal Woldgebied van Bedum, vind ik lastig.
En dat komt grotendeels door het gebruik van toponiemen (microtoponiemen?) die ik nauwelijks kan terugvinden. Ook met dat stuk van Jan van den Broek erbij kom ik er niet goed uit. Waarschijnlijk zal ik dan het hele document door moeten nemen (heb ik niet gedaan
).
> Maar als de doorlopende lijn naar Middelstum
> geen gezichtsbedrog is, dan zou deze lijn zelfs
> ouder zijn dan de Deel (het Winsumerdiep)
Dit vat ik niet.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/04/2021 11:28 door Dagobert. (
bekijk wijzigingen)