Het toponiem 'Den Haver' staat links onder, bij de kruising van het Boterdiep (Noord-Zuid) en de Wolddijk (Oost-West) die naar rechts onder 'Rode School' doorloopt. In feite loopt het streekje verder naar het Noorden door.
Het Boterdiep loopt (komende van Bedum) naar het Noorden naar Onderdendam, waar het in de 'Deel', het Winsumerdiep, uitkomt, dat van links komende van Winsum naar rechts onder het grote wierdedorp Middelstum langsloopt.
De lijn die ik bedoel loopt van de Westrand van Middelstum richting de kruising Boterdiep-Wolddijk.
De - hier en daar gekreukelde - weg langs deze lijn heet Lageweg.
Hier op een kaart uit 1860:
Waar de Lageweg de Deel kruist, ligt een brug, die naar een verdwenen borg bij Huizinge genoemd is. In 1860 was dat een vaste brug, een til, en heette het buurtje Fraamtil. Toen het een klapbrug werd, wijzigde de naam van het buurtje in Fraamklap.
Het stuk weg tussen Fraamklap en Middelstum heet Fraamweg, en het gegraven kanaal er langs is onderdeel van het Boterdiep van Groningen naar Usquert. Ook het stukje Deel van Onderdendam tot Fraamklap heet tegenwoordig Boterdiep.
De Deel is een heel oud kanaal dat bij Winsum eeuwen in open verbinding met de getijden van de Hunze heeft gestaan, zodat de loop is gaan meanderen. Vergelijkbaar met de Delf tussen Garrelsweer en Delfzijl.
De Deel is veel ouder dan de verkavelingen ten Zuiden ervan. (De Wolddijk is daarentegen nieuwer, want de verkavelingen lopen er gewoon doorheen).
Een rechte lijn die de Deel doorkruist - de Fraamweg-Lageweg - zou eigenlijk ouder moeten zijn dan de Deel.
Hij is ouder dan de verkaveling tussen Rodeschool en Onderdendam, want deze verkaveling heeft de weg hier en daar van zijn lijn en langs de nieuwe sloten gedrukt, maar het oorspronkelijke traject is in een aanval kavels behouden. Een weg die na de verkaveling zou zijn aangelegd zou nooit een dergelijk verloop krijgen. Althans, dat lijkt erg onwaarschijnlijk.
In het Zuidwesten lijkt de lijn overigens over een zekere afstand samen te hangen met een oud veenstroompje dat op de kaart uit 1860 nog wel een eindje naar het Oosten te volgen is in de dwarssloten boven Rodeschool.