De ‘lijn’ waar het om ging had ik wel meteen door. Die ‘lijn’ lijkt mij ook geen gezichtsbedrog. De door jou aangegeven relatie tot de verkaveling lijkt mij reëel.
Maar veel namen kon ik op Google Maps noch op OpenStreetMap terugvinden.
‘Lage Weg’ lijkt tegenwoordig niet meer voor te komen.
Op Google Maps heeft die weg grotendeels geen naam. Noordoostelijke stuk heet al Fraamweg. Op OpenStreetMap heet een groter stuk Fraamweg en de rest in het zuidwesten heet Ter Laan.
De naam Wolddijk komt op de digitale kaarten ook niet voor. Die heet Ter Laan.
En ook de Deel kon ik nergens vinden.
Ik werd een beetje moedeloos van het zoeken.
Het is waarschijnlijk allemaal wel terug te vinden in de beschrijvingen van Jan van den Broek, maar zoals ik al eerder aangaf heb ik dat niet helemaal doorgenomen.
Het is wat met die namen. Delf bestaat ook niet meer, heet nu Damsterdiep
.
Misschien heb je wel gelijk dat de ‘lijn’ (Lageweg-Fraamweg) ouder is dan de Deel. Ouder dan de verkaveling tussen Deel/Boterdiep en Wolddijk/Ter Laan lijkt me wel zeker.
Maar hoe zeker is het dat Deel/Boterdiep ouder is dan die verkaveling?
Hoe zit het met die raailijn op Warffum die over Deel/Boterdiep doorloopt? Ook mooi te zien op dat kaartje uit 1860. Loopt door tot wat nu heet: Anderwereldstertocht, oost van Menkeweer.
Het lijkt er wel op dat die raailijn aan de zuidkant nog veel verder doorloopt voorbij de Wolddijk. Ik zou haast zeggen … tot aan Kardingermaar/Eemshavenweg (N46).
Heb ik dat ergens bij Jan van den Broek gelezen, over die raailijn?
Ten westen van deze raailijn lijkt de verkaveling ten noorden van Deel/Boterdiep toch grotendeels dezelfde oriëntatie te hebben als die ten zuiden ervan. Dat zou erop kunnen wijzen dat de verkaveling hier ouder is dan de Deel/Boterdiep. Of zie ik dat niet goed?
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.