Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Re: Merovingisch en Karolingisch Utrecht, Leidsche Rijn en Vleuten

28 mei 2021 13:25
De gemeente Utrecht is al sinds jaar en dag een goed voorbeeld als het gaat om het online beschikbaar maken van rapporten van archeologisch onderzoek. Het precieze internetadres is wel eens gewijzigd, maar eigenlijk altijd wel goed te vinden. Tegenwoordig staan ze al wat jaartjes onder erfgoed.utrecht.nl.
Hier het hele overzicht: Onderzoeksrapporten archeologie

Toch merkwaardig dat rapport 83 in de lijst ontbreekt (er ontbreken meer nummers), terwijl het inmiddels dus bij minstens vier meewerkende auteurs op hun pagina bij academia.edu te vinden is. En toch niet omdat het pas vers van de pers is. Verschenen november 2020.
Ik vind dat gek winking smiley.
Wat ik ook niet doorgrond is de relatie tussen de BA-nummers en de LR-nummers.
Deze BA83 = LR68.
(Ik denk dat die LR-nummers specifieke vondstlocaties in Leidsche Rijn aanduiden.)

Ja, ja, steek in Leidsche Rijn een schop in de grond en je hebt prijs. Nog niks in je achtertuin gevonden?

Er staat een mooie panoramafoto in Google Maps (Streetview). Hij is geplaatst op de plek waar de Vleuten 3 is gevonden. Dat lijkt mij ook te kloppen, want ik vind elders soortgelijke foto’s. Moet voorjaar 2019 geweest zijn. Komt in dit rapport dus niet aan de orde.

Over de bevolkingskrimp en herbevolking …

Na de Romeinse tijd lijkt de bevolkingsdichtheid in een groot deel van Nederland sterk af te nemen. Er zijn maar weinig vindplaatsen uit de vierde en vijfde eeuw bekend. Vanaf het begin van de zesde eeuw lijkt de bevolking weer toe te nemen.

Ze omschrijven het best wel met een zekere voorzichtigheid (‘weinig’, ‘lijkt’) en ik denk dat het terecht is. De mededelingen die hierover zo af en toe in de rapporten gedaan worden vind ik niet erg eenduidig. Soms krijg je de indruk dat het om vrijwel alle gebieden in NL(+) gaat, dan weer krijg ik de indruk dat er regionale verschillen zijn. Vermoedelijk is de hoeveelheid verzamelde data die hier een beter zicht op moet geven nog steeds niet toereikend genoeg voor stevig gefundeerde uitspraken.

Leidsche Rijn is een gigantische archeologische speeltuin geweest, die misschien wel een beetje richting sluitingstijd geraakt. Staan er nog projecten op stapel m.b.t. de infrastructuur van het gebied die potentie hebben?

Nu eerst maar eens gaan lezen …

Groet,
Dagobert

Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.
Onderwerp Auteur Gepost

Merovingisch en Karolingisch Utrecht, Leidsche Rijn en Vleuten

Lolke 27 mei 2021 22:24

Re: Merovingisch en Karolingisch Utrecht, Leidsche Rijn en Vleuten

Dagobert 28 mei 2021 13:25

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen