Een maand geleden is
ikmk.net online gegaan. (IKMK = Interaktive Kataloge der Münzkabinette)
Het betreft een doorzoekbare database waarin de gegevens van meer dan veertig muntverzamelingen uit Duitsland, Griekenland, Oostenrijk en Zwitserland zijn samengebracht. Verzamelingen van grote musea maar ook van universiteiten.
Na wat te hebben rondgesnuffeld bleef ik steken bij iets dat ik nog nooit eerder ben tegengekomen en heb met verbazing een tijdlang zitten staren naar
deze munt van Lodewijk de Vrome.
Obverse: HLVDOVVICVS IMP AVG. [Hludovvicus Imperator Augustus]. Brustbild Kaiser Ludwigs des Frommen nach rechts mit Lorbeerkranz und Kaisermantel (paludamentum).
Reverse: SCI / MAR. Zwischen den Schriftzeilen Kreuz und zwei Sterne.
De reden dat ik er enigszins door gebiologeerd raakte is de vermelde muntplaats: Utrecht.
Ik heb deze of een soortgelijke munt nog nooit eerder gezien, noch ben ik ooit ergens de suggestie tegengekomen dat Utrecht een muntplaats voor munten van Lodewijk de Vrome zou kunnen zijn geweest.
Inmiddels al wel weer een tijd geleden heb ik me best wel uitgebreid met Karolingische munten bezig gehouden, maar dit is me destijds totaal ontgaan.
De munt komt ook niet voor in de uitgebreide, zei het ook wel enigszins problematische, catalogus van Morrison en Grunthal uit 1967.
Uiteindelijk zag ik onder aan de pagina een link naar een
Data sheet.
Het blijkt een unicum te zijn.
Het SCI / MAR op de keerzijde wordt geïnterpreteerd als ‘Sancti Martini’ en daarmee in verband gebracht met een muntplaats die aan deze heilige is toegewijd.
Omdat de munt (in 1836) gevonden zou zijn in Lessines (Henegouwen) heeft Grierson (publ. 1951) bedacht dat die muntplaats dan wel Utrecht geweest zal zijn.
Kennelijk ging ‘men’ voorheen meer voor St. Martin in Tours of St. Martial in Limoges (beide bekende muntplaatsen).
Deze toewijzing aan Utrecht maakt op mij een nogal zwakke indruk.
Ik moet nog eens bekijken of ik iets van de genoemde publicaties kan vinden en of dat iets op kan helderen. Ik heb er een hard hoofd in, maar wie weet.
Heeft iemand hier nog gedachten over?
(Zelf speel ik nog met het idee dat het b.v. Dorestad geweest zou kunnen zijn.)
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.