Nog eens het artikel van Coupland doorgenomen en inderdaad komt de bewuste ‘munt’ er niet in voor.
Steeds meer voel ik voor het idee dat het helemaal nooit bedoeld is als munt, maar als sieraad. Een pseudo-munt, fibula of hanger. Dat zal ook wel de reden zijn waarom Coupland deze links laat liggen.
Ik heb iets vergelijkbaars gevonden, ook genegeerd door Coupland.
Een pseudo-muntfibula, eveneens Lodewijk de Vrome. In de Numis database bij de Nederlandsche Bank,
nr. 1033495 (losse vondst Wijk bij Duurstede).
Voorzijde (obverse):
Het is dus een gouden ‘munt’. De zogenaamde ‘Utrecht-munt’ is van zilver, maar als ik het goed begrepen heb zijn er sporen van vergulding.
De naam van Lodewijk kan ik niet goed ontcijferen. Kan iemand helpen?
Achter de naam staat volgens mij AVGVTVS waarbij de T mogelijk een ligatuur is van T en S, zodat er feitelijk AUGUSTUS staat.
Op echte munten staat meestal alleen AVG gevolgd door IMP (Imperator).
Overigens vind ik de buste hier ook best van goede kwaliteit.
Achterzijde (reverse):
Er is geen twijfel mogelijk dat het hier een fibula betreft.
De tekst is volgens mij MARCVS en gezien de gevleugelde leeuw zal dat ongetwijfeld verwijzen naar de evangelist. (Heeft de leeuw een boek vast met zijn voorpoten?)
De suggestie dat de ‘Utrecht-munt’ (SCI / MAR) misschien ook naar Marcus zou kunnen verwijzen i.p.v. naar Martinus lijkt mij niet correct.
De symboliek met het kruis tussen twee sterren kan ik niet met Marcus, noch met Martinus in verbinding brengen.
Maar heel erg thuis ben ik niet in die symbolentaal, dus als iemand meer weet …
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.