Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Reopening graves …

27 juni 2021 10:26
Martine van Haperen en haar onderzoek zijn hier al vaker langsgekomen.
In november 2015 was ik op een studiedag in Oirschot waar ook Martine een lezing hield. Als mijn geheugen me niet in de steek laat, dan was MWB er ook.

Hier maakte ik er toen melding van: Heropende Merovingische graven
Een klein jaartje later kwam het onderwerp nog eens terug in een kort draadje: Ma’nene Celebes / Rest in pieces ..., met bijdragen van Vorenus, RV Burger en burgdal.

Destijds had Martine haar inzichten naar voren gebracht in een prijswinnende MA scriptie. Inmiddels is ze in 2017 ook gepromoveerd op hetzelfde onderzoek. Ik heb het idee dat die gebeurtenis aan het forum is voorbijgegaan.

Haperen M.C. van (16 May 2017), In touch with the dead : early medieval grave reopenings in the Low Countries (PhD thesis, Faculty of Archaeology, Leiden University). Supervisor(s): Theuws, F.C.W.J.

Martine werkt met betrekking tot het onderzoek over heropende graven samen met onderzoekers uit andere landen in een groep genaamd Grave Reopening Research.
Deze maand hebben de groepsleden een samenvatting van hun resultaten, inclusief een breder perspectief, gepubliceerd in een open acces artikel in het tijdschrift Antiquity:

Klevnäs, A., Aspöck, E., Noterman, A. A., van Haperen, M. C., & Zintl, S. (2021). ‘Reopening graves in the early Middle Ages: from local practice to European phenomenon’. In: Antiquity, p. 1-22.
doi:10.15184/aqy.2020.217

Mocht er nog wat ruimte zijn in je lijst van te verwerken leesmateriaal, …

Groet,
Dagobert

Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.
Onderwerp Auteur Gepost

Reopening graves …

Dagobert 27 juni 2021 10:26

Re: Reopening graves …

Upbergen 27 juni 2021 16:46

Dagobert 28 juni 2021 12:13

Upbergen 28 juni 2021 22:29

Dagobert 29 juni 2021 10:05

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen