Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Re: Reopening graves …

28 juni 2021 12:13
Hmmm, ik zou een eventueel patroon bij de huidige praktijk rondom grafrechten en bijbehorende ruimingen niet echt willen vergelijken met een verondersteld patroon bij heropeningen van vroegmiddeleeuwse graven. Als cultureel verschijnsel kan ik geen link bedenken.

Bij de spreiding (Antiquity fig. 5) snap ik wel hoe je zou kunnen spreken over zo’n afnemende dichtheid, maar ik vraag me af hoe je daar betekenis aan zou kunnen geven. Ik zie vooral enkele gebieden met hogere concentraties, zowel in het oosten als in het westen. En bij verspreidingskaarten speelt altijd een rol dat het onduidelijk is of er overal even intensief onderzocht is.

In chronologie lijkt er geen sprake te zijn van een beweging van oost naar west.
De oudste gevallen zitten overwegend in het centrale gebied (O’rijk, Hongarije, Tsjechië).

Hoe je hier zou kunnen spreken over een prairie/steppengebruik ontgaat mij.

Fascinerend vind ik het wel. Zal toch op de een of andere manier wel iets met een vooroudercultuur verband houden. Maar hoe? We weten toch maar heel weinig van de gedachtewereld van de toenmalige mensen en daar echt wezenlijk in doordringen gaat nooit lukken, vrees ik.
Misschien waren ze soms wel eens boos op bepaalde overledenen omdat die in hun ogen niet voldoende hun best gedaan hadden in het dodenrijk om de levenden te beschermen tegen vormen van ellende (slechte oogsten, oorlogen, ziekten, ...). Je kunt er je fantasie lustig op los laten ...

Aanvulling:
In haar proefschrift heeft Van Haperen op p. 11 een tabel (overgenomen van Kümmel) met een aardige indeling, waarbij ook mogelijke motieven een rol spelen. Mijn suggestie van hierboven hoort volgens mij bij Ia3/Ia4.

Groet,
Dagobert

Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2021 12:19 door Dagobert. (bekijk wijzigingen)
Onderwerp Auteur Gepost

Reopening graves …

Dagobert 27 juni 2021 10:26

Upbergen 27 juni 2021 16:46

Dagobert 28 juni 2021 12:13

Upbergen 28 juni 2021 22:29

Dagobert 29 juni 2021 10:05

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen