Het blijft bizar en voor mij ook wel een beetje denkwereldkantelend... het maakt de vroege middeleeuwen voor mij toch weer een beetje donkerder.
De vergelijking met het hedendaagse was inderdaad bedoeld om te wijzen op 'toevallige samenhang' (hoe uniek is het?), of op een confounding variable: bijv. sociale klasse (dat bestaat nog steeds, we blijven mensen) met een bepaald gebruik (niet cultuur-, of godsdienstgebonden).
Wat betreft de verspreiding geven de auteurs in de tekst aan (zal wel significant zijn) dat in Midden-Europa het percentage geopende graven veel hoger ligt dan in Frankrijk, waarbij Zuid-Oost Engeland (Juten?) weer schril afsteekt. Zeker in Frankrijk was het Christendom al twee- tot driehonderd jaar aan de gang en zou je het niet op die schaal verwachten (althans ik niet). De chronologische beweging oostwaarts was er inderdaad ook.
Wat betreft het 'prairiegebruik', dat is zeker een hersenspinsel, maar zo'n gebruik van opgraven bedenk je niet in het veen...