Raadselachtig waar en hoe de publicatie via het Engelse Wiki op de zoekterm van het Eerste Bijbelboek is te vinden. Ik vind het niet. Maar hoewel ik erg goed ben in zoeken, ben ik zo wie zo niet goed in vinden
Na de eerste discussie vermeld te hebben
hier, nu maar wat inhoud over de tweede discussie. En wellicht plaats ik nog vaker wat. Maar hang me er niet aan op. In de bieb lenen is ook nog een optie voor iedereen.
Chapter 3.
The Frisians and their Pottery: Social relations before and after the fourth century AD with subparagraphs
Discontinuity and connections
Laat ik even voor wat het is. Evenals de andere sub-paragrafen waar ik niets bij zet
Pottery and exchange
Interessant is het plaatje Fig 3. Areas with different pottery styles. Waarbij Westergo, Texel en Noorholland een eenheid vormen met 'Frisian pottery'; Oostergo, Groningen, Ostfriesland rond Weser en Elbe met Nordseekuestennahe Fundgruppe (formerly Chaucian); En alles ten zuiden van die gebieden is Rhine-Weser-Germanic pottery. Hier en daar overlappen de twee laatste groepen, maar nergens overlapt het de eerste stijl.
The Roman Period
The fourth-century transitional phase
New Frisians
The new society
Conclusions
Gebieden met gelijke stijl potten vormen een sociaal-cultureel-netwerk van vrouwen. Want, pottenbakken was vrouwenwerk. Vrouwen trokken in bij hun mannen in de directe omgeving maar ook verder weg. Dat verklaart de soms snelle verspreiding van stijlen over grotere afstand. Friesland was kwa aardewerkstijl meer gericht op het westen, Groningen meer gericht op Drenthe en Noord-Duitsland. Friesland raakte nagenoeg leeg in de vierde eeuw op een klein aantal nederzettingen na. Ook Groningen raakte behoorlijk leeg, maar minder dan Friesland. En de aardewerkstijl in Groningen ontwikkelde zich exact hetzelfde als in Noord-Duitsland gedurende de tijd dat Friesland (nagenoeg) leeg was. De nieuwkomers in Friesland komen uit Groningen, misschien ook uit Oostergo, vanuit verlaten nederzettingen in Noord-Drenthe, vanuit het gebied rond de Eems, en waarschijnlijk het gebied tussen Eems en Weser, ook verder noordelijk, Sleeswijk-Holstein en wellicht zelfs Jutland.
Verondersteld wordt dat de nieuwelingen geen vreemden voor elkaar waren en deel uitmaakten van een sociaal-cultureel-netwerk door bezoeken en huwelijk.
Discussion
In Ezinge is terra sigilata gevonden, daterend van ca 400 AD, afkomstig uit Afrika. 'African Red Slip Ware'. Volgens Nieuwhof, gebracht door lokale bewoners die in het Romeinse leger hebben gediend.
Broches gevonden in Engeland en in Noord-Friesland lijken uit 1 atelier te komen.
Hines zegt: To start with the problem of the term 'Angelsaksisch', the Bukle-urnen are indeed what we would describe as 'Saxon' in character rather than 'Anglian'. The highly moulded, bossed style is tipically 'Saxon' while forms with horizontal corrugated necks are 'Anglian', with parallels in and arround Schleswig-Holstein rather than Lower Saxony. [...] There is for instance the chaff-tempered ware, with chopped up grass from dung mixed into the clay, to which special attention has been drawn because of the strong parallels with potting in the area of Flanders.
Nieuwhof: That is a lot to comment upon...[.....]
En nog veel meer razend interessante discussie, maar dat moeten jullie dan echt zelf maar lezen
Groeten, Lolke