Nu verandert dit draadje in een andere discussie. En dat is niet de eerste keer
Het maakt niet vreselijk veel uit of alle terp bewoners deels Friezen en deels Chauken waren of helemaal niet Friezen en alleen maar Chauken. Het was een terp-cultuur en zelfs als ze verschillend aardewerk maakten, dan kan het nog steeds wel nauw verwante mensen zijn geweest.
Ik zelf begin er behoorlijk van overtuigd te raken dat het gebied dat we nu kennen als Friesland de naam Frisia had in de romeinse tijd met de betekenis van "Vrij land". De mensen die daar in de ijzertijd gingen wonen, noemden zich (over werden genoemd
) Frisii. De geschiedenisschijvers benoemen een situatie waarbij Frisii deels naar Noordholland gingen en daarom de "Kleine Frisii" werden genoemd. Misschien werd de hele kuststreek wel Frisii genoemd. Maar zoals gezegd, ik begin er behoorlijk van overtuigd te raken dat de bewoners hun naam kregen van deze streek. En niet andersom.
De Chauken kregen hun naam door dat ze op hoogten woonden. Dus eigenlijk waren de bewoners van Frisia in eerste instantie zeer zeker behorend tot de Chauken. Want in Frisia zijn er ook al wierden vanaf de vroege tot midden ijzertijd. Sommige wierden hebben dezelfde ouderdom als de Griekse kolonie Marseille. De volksverhuizingtijd trek ik graag door naar de vroege ijzertijd. Er zijn altijd nieuwe nederzettingen gekomen naarmate de bevolkingsdruk of de lust van wegtrekken toenam.
maar net zoals een Rotterdammer die verhuisd naar Amsterdam voor mij een Amsterdammer is, zal het voor de Romeinse geschiedschrijvers duidelijk zijn geweest dat de bewoners van de streek Frisia, Frisii waren. Ook al waren ze eigenlijk Chauken. Een pot nat. Allemaal Ingvaeones.
Groeten, Lolke
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/12/2022 17:15 door Lolke. (
bekijk wijzigingen)