> Ik zelf begin er behoorlijk van overtuigd te raken dat het gebied dat we nu kennen als Friesland de naam Frisia had in de romeinse tijd
Heb je daar enige concrete aanwijzing voor? Ik ken uit de Romeinse tijd alleen maar de naam Frisii en varianten daarop voor stammen, maar geen geografische naam Frisia.
De oudst bekende naam voor de gebieden die in de Middeleeuwen Fries waren is de Meeden, of de Maden of de Maduwe of the Meadows, of de proto-Germaanse vorm daarvan opgetekend door die avontuurlijke Griek.
Als je overigens in Duitsland Friesland zegt, dan denken ze aan Leer, Grietjezijl, Norden en Jever, en aan bewoners op werven of warften.
Jan Verhagen stelt overigens ook dat de namen rondom de Frisii in de Latijnse teksten eerder Keltisch dan Germaans lijken, en de discussie of die Frisii wel Ingweoons en niet Keltisch waren is nog steeds niet helemaal af. Kortom, waren Frsii de Noordelijkste Morini of de Westelijkste Chauken?
Ik weet dat er in Nederland een diepe emotionele claim van de moderne Friezen op de Frisii is, sinds zij de Romeinse geschriften ontdekten in de Renaissance, maar dit heeft helaas geleid tot allerlei eigenlijk ongefundeerde aannames.