Dagobert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als dit zo zou zijn, dan zit ik wel een beetje in
> mijn maag met de bevolkingsomvang van de Friezen.
> Op de duinen kan best wel behoorlijk wat bewoning
> geweest zijn. Op het veen waarschijnlijk beduidend
> minder. Al met al verwacht ik in totaliteit geen
> grote aantallen mensen.
Ik heb ook niet de indruk dat de Frisii een hele grote stam vormden.
Als je ziet wat voor stam(metjes) er Zuidelijker langs de kust wonen, dan levert dat ook geen grote woongebieden op.
Hoewel het fort in Velsen een kleine bezetting had, lukte het de Frisii niet om het in te nemen. Het zal hier een legertje aanvallers van een paar honderd man betroffen hebben. Dat kun je best bij elkaar harken in Noord Holland.
Het is ondertussen toch duidelijk geworden dat ondanks de 'leegte' van de vierde eeuw er bij iedere monding nog wel een enkele nederzetting bleef bestaan: we hebben de wierden op Fiveloever, Ezinge aan de Hunzemonding, aan beide zijden van de Friese Middelzee een nederzetting, dan poneer ik nog weggespoelde nederzettingen aan het Vlie en bij Texel, waarna Castricum prima in dat rijtje past.
Ik vermoed dat deze eenzame nederzettingen samen toch reisroutes langs de kust in stand hielden. Maar klassieke 'stammen' hebben voor zulke kleine groepen niet veel betekenis meer. Ik verwacht eerder een netwerk tussen deze gemeenschappen, zodat ze samen een soort proto-nieuwe-Friezen konden worden, met de Texelaars en Castricummers (en ik vermoed nog wel een Zuidelijke buur) misschien nog als echte oude Frisii.