De laatste week ben ik aan het grasduinen gegaan in de synthetiserende archeologische rapportages voor de verschillende regio’s, die te vinden zijn bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Zoals NAR 52
Struinen door de duinen over het Hollands duingebied uit 2017.
Voor Castricum Oosterbuurt meent men een bewoningshiaat te zien in de vijfde en zesde eeuw. p.170: “Hoewel er wel wat vondsten zijn, lijkt het aantal te gering om de vijfde en zesde eeuw te overbruggen. Er lijkt geen sprake van bewoningscontinuïteit.”
Er zijn dus kennelijk nogal wat (mini-)regionale verschillen.
Het skelet van Hilde is verdraaid interessant. In NAR 52 (p. 140) lees ik:
Dit skelet, dat tegenwoordig als Hilde bekend staat, wordt tegen het einde van de vierde eeuw gedateerd. Nader onderzoek wees uit dat Hilde oorspronkelijk uit Midden-Europa afkomstig zou kunnen zijn. Haar vondst wijst op de bovenregionale contacten die de bewoners van de nederzetting gehad hebben.
Ondertussen is er kennelijk ook al DNA onderzoek geweest, want bij Huis van Hilde (collectie) lees ik dit:
Datering:
240-383
Onderzoek van haar DNA toonde aan dat ze geen familie was van de andere inwoners van wie de skeletten zijn gevonden. Aan de chemische samenstelling van de botten was te zien dat ze waarschijnlijk is geboren in het oosten van het huidige Duitsland.
Link
Met ‘geboren’ zullen ze feitelijk wel bedoelen ‘opgegroeid’, want om een bepaald isotopen profiel in je botten te krijgen gaan er wel wat (kinder) jaren voorbij volgens mij.
Ze zeggen ‘botten’, ik vermoed dat het om tanden (glazuur?) zal gaan. Maar misschien kan dat tegenwoordig ook in andere botten gemeten worden.
Fascinerend toch, zo’n ‘eenling’ van zo ver weg. En ook met enige status, gezien de bijgiften.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.