Dank Sigismund en welkom op het forum!
Hier is dan toch eindelijk de definitieve bevestiging dat de ‘geruchten’ een kern van waarheid bevatten.
Wel had ik meer concrete archeologische aanwijzingen verwacht waarom Atuatuca nu juist in Berg aangewezen zou kunnen worden.
Het verhaal over het bewoningshiaat en over de munten is beslist niet nieuw. En op basis daarvan kom je nog niet specifiek in Berg uit. Roymans is kennelijk met opzet erg voorzichtig en benadrukt dat het om een nog onbewezen hypothese gaat.
Misschien is er ook sprake van een niet openlijk gedeelde ‘archeologische agenda’. Met de komende aanleg van de noordoostelijke rondweg wil men misschien wat roering veroorzaken om het belang van het begeleidende archeologische onderzoek te onderstrepen (mocht men daar rond Tongeren nog niet voldoende van overtuigd zijn).
De landschappelijke beschrijvingen van Caesar in
De Bello Gallico wijzen wat mij betreft niet overtuigend naar Berg bij Tongeren. Maar net als de genocide die Caesar zonder blikken of blozen aan het verhaal heeft toegevoegd, blijft altijd de vraag in hoeverre die beschrijvingen met de toenmalige werkelijkheid overeenkwamen.
Erg jammer dat het museum in Tongeren de lezing van Roymans van afgelopen 15 februari niet online heeft geplaatst. Althans ik kan hem niet vinden in de sectie “Spraakwater” bij voorbije lezingen.
We moeten gewoon nog heel veel geduld hebben denk ik.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.