Lolke Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoop dat mijn gedachtengang ook voor anderen
> steekhoudend is en niet alleen voor mezelf
>
Die gedachtegang van jou vind ik zo gek nog niet hoor.
Nu ik er wat langer over heb zitten delibereren zie ik wel dat je het ook op die manier kunt bekijken.
Veel hangt, denk ik, af van hoe dat dal er destijds bijlag.
Waren de hellingen begroeid/bebost zoals nu op bepaalde stukken? Lijkt mij gunstig voor een hinderlaag.
Hoe lag de ‘vloer’ van het dal er bij?
Was die ook begroeid? Met struiken of bomen? Dat zou voor de Romeinen erg ongunstig kunnen zijn geweest. Ik begrijp dat je van zo’n situatie uitgaat (om het te laten passen bij wat Caesar schreef).
Maar die ‘vloer’ van dat dal lijkt mij best wel bestaan uit vruchtbare bodem. Werd die niet gebruikt als hooiland of voor akkerbouw? Dat is ook nu het geval. Er liggen daar flinke landbouwarealen tussen de verspreidde bebouwing.
Dat zou het dal zeer goed begaanbaar maken met niet alleen maar een weggetje langs de rivier tussen de begroeiingen.
De Haspengouw (Hesbaye) staat bekend om zijn vruchtbare gronden. Niet voor niets ontstaat daar in de Romeinse tijd een villa landschap.
Het legioen van Cotta en Sabinus werd bij de Eburonen gelegerd om van hun graanproductie te kunnen overwinteren.
Er zijn veel scenario’s denkbaar. Dat maakt het zo lastig en daarom zijn er al tientallen kandidaten geopperd voor de locatie van Atuatuca.
En nergens past het 100% bij de woorden van Caesar. Waarbij we ook niet moeten vergeten dat Caesar er zelf niet bij was en alles uit de monden van anderen heeft moeten optekenen. Zoiets levert vrijwel nooit een relaas op dat op alle punten correct is.
Zou dus de nederlaag van de Romeinen tegen de Eburonen van Ambiorix plaatsgevonden kunnen hebben ergens in het Jekerdal? Ik denk niet dat zoiets uit te sluiten is enkel en alleen op basis van Caesars verhaal. Specifiek bij het huidige Bitsingen? Lijkt mij een mogelijkheid.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.