Lolke Schreef:
-------------------------------------------------------
> Alles in ogenschouw te hebben genomen (ben daar
> geweest) Valt het in elk geval niet mee om de
> goederen via de onmiddelijke oever te vervoeren.
> Er van uitgaande dat de Rijn aldaar nog wat nauwer
> was, mag je niet verwachten dat er een begaanbare
> oever was.
Zonder begaanbare oever wordt jagen ook erg lastig.
Toch is er kennelijk wel sprake geweest van jagen, ook langs de Middel-Rijn:
Quote
Im Mittelalter und der frühen Neuzeit kann der Treidel-Verkehr an unserem, dem linken Rheinufer nicht sehr bedeutend gewesen sein, denn die Hauptroute aufwärts verlief nach Volk folgendermaßen: Auch wenn es im tief eingeschnittenen Tal des Mittelrheines auf beiden Seiten Treidelwege gab, so wechselte man, wenn man linksrheinisch heraufkam, bei Nieder-Heimbach oder Trechtingshausen auf die rechte, die Rheingau-Seite. So vermied man die Überquerung der Nahemündung mit ihren Sandbänken und zog die Schiffe durch das "Binger Loch", das rechtsrheinisch lag. Dann benutzte man weiter die steilere und dadurch günstigere Rheingauseite bis Walluf, wo man wieder auf die linke Rheinseite wechselte, falls man nach Mainz wollte.
Bron
Hoe ver terug in de middeleeuwen dit gaat? Er is zoveel, soms tegenstrijdige info te vinden dat ik het ook niet meer weet. Van dezelfde website:
Quote
Ein Leinpfad bei Ingelheim ist schon im 12. Jahrhundert ausdrücklich urkundlich erwähnt. Natürlich ist er aber wesentlich älter. Denn an dem Tage, an dem das erste größere Schiff von starken Männerfäusten zu Berg gezogen wurde, begannen die Treidler den Weg zu bahnen, der später als Leinpfad ein Teil des Rheinfahrdienstes wurde. Man kann mit vollem Recht sagen: zu bahnen.
‘urkundlich erwähnt’? Het zal zo zijn. Dat het ‘aber wesentlich älter’ zou zijn vind ik wel erg zwak onderbouwd.
Dat jagen langs het Binger Loch met al dan niet gedeeltelijk ontladen vrachtschepen (pramen) zie ik zeker wel zitten in de oudheid en vroege middeleeuwen bij voldoende hoog water. En later natuurlijk als er een kunstmatige doorgang is gemaakt die ook passeren bij lagere waterstanden en met schepen met meer diepgang mogelijk maakt.
> Als scheepvaart moest overslaan, dan
> moest dat nogal omhoog gesjouwd worden. De
> tegenwoordige slingerende weg naar beneden is nog
> aardig lang.
Iets verder weg lijkt me wel een geschikte weg te vinden.
>
> Duitse studenten hebben onderzocht hoe de Romeinse
> praam op 3 manieren voortbewogen kon worden
> (bomen, jagen, zeilen. Studie wordt hier beschreven.
Tja, experimenteel onderzoek is zeker van belang.
Maar ik lees niets over extremere omstandigheden, zoals sterke stromingen.
Quote
Das Instrumentarium ist so konzipiert, dass auch historisch unterschiedliche Rahmenbedingungen wie etwa die veränderte Fließgeschwindigkeit der Mosel ausgeklammert werden können.
Dit snap ik niet
Ik vond op YouTube een wat melancholisch filmpje (van kunstenaar/artiest genaamd ‘Wolf’), waarbij een bootje met een motor met 10 PS (Pferdestärke) zich in het Binger Loch begeeft.
Vanuit Oestrich-Winkel vaart het bootje met de stroom mee, totdat het niet meer comfortabel lijkt te zijn, keert in het Binger Loch en komt dan eigenlijk niet meer tegen de stroom op.
Als ik het goed begrijp gaat het bootje dan uit de vaargeul, meer naar de kant, om met de daar mindere stroming toch weer vooruit te komen. Met gevaar voor het raken van rotsen.
Der "Wolf " mit 10 PS durchs Binger Loch
Groet,
Dagobert
P.S.: van de rolpaal had ik niet eerder gehoord. En toch in het verleden heel wat afstanden gejaagd in Friesland. Af en toe een boom voor hetzelfde doel misbruikt.
Wel een logisch apparaat, maar of de Romeinen dat al kenden?
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.