Lolke Schreef:
-------------------------------------------------------
> En ik begin moeite te hebben voor te stellen hoe
> het was in de Romeinse tijd. Of zelfs in de eeuwen
> daarna.....
Tja, dat is nu precies mijn doel. Achterhalen hoe de toestand was in de Romeinse tijd en in de vroege middeleeuwen, door aanwijzingen te zoeken die iets zeggen over de scheepvaart van destijds op de Middel-Rijn vanwege de gekende ‘knelpunten’ Loreley en Binger Loch.
>
> Lezend op Wiki:
>
> "Obwohl schon die Römer versucht hatten, das
> Binger Riff zu durchbrechen, gelang es erst im 17.
> Jahrhundert, eine vier Meter breite Durchfahrt zu
> schaffen." Geen Bron, dus wat heb je aan zo
> iets?
Inderdaad, daar geen bron(nen). Maar elders ook niet

.
Dat de Romeinen pogingen gedaan zouden hebben om een doorgang te forceren in het Binger Loch, daar geloof ik geen snars van. Wel vraag ik me af hoe iemand er toe komt om zo’n bewering te doen. Ik heb wel in oude publicaties gezien dat men het zich afvroeg
of de Romeinen misschien al …, maar dat is toch iets anders dan het plompverloren beweren.
Dat er voor het eerst in de 17e eeuw met explosieven een ‘gat’ gemaakt is neem ik inmiddels maar aan als een feit. Het wordt op zoveel plaatsen beweerd dat er wel een grond van waarheid in zal zitten.
>
> In de 17de eeuw pas een 4 meter brede
> doorvaart......? Wat zegt dat over de situatie
> daarvoor? Een gat van minder dan 4 meter breed en
> het water stond 100 meter hoog of zo iets?
> Uitgaande van het huidige debiet?
Ik denk dat het hier goed kort en bondig beschreven staat:
... ein Riff, dass sich größtenteils unsichtbar unter dem Rhein von einem Ufer zum anderen zieht. Durch diese Verengung des Rheins in einer Kurve und das Gefälle vor und hinter dem Riff, wird die Strömung des Rheins beschleunigt. So gab es an dem Riff nicht nur Stromschnellen, sondern auch kleine Wasserfälle.
Bron (website van Bingen)
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.