Volgens Olivier van Renswoude was ‘sloot’ in het Oudfries
slāt en niet
slēt.
En dat maakt
Viuwarflet of
*Viuwarslet lastig te rijmen met
Viersloot.
In mijn vorige bericht merkte ik al op dat in het Liber Donationum niet
Viuwarflet zou staan, maar
Viuwarflit.
Als je dan ook nog meeneemt de vraag of er een f staat of een ſ (lange s), dan zou het achterste woorddeel dus ook
slit kunnen zijn.
Misschien moet je eens aan Olivier voorleggen hoe
slit zich verhoudt t.o.v.
slāt of
slēt.
Verder zal het jou toch ook niet ontgaan zijn dat
flet erg gemakkelijk doet denken aan
vliet. En met
flit is dat misschien nog wel meer voor de hand liggend?
Dus mogelijk helemaal niet ‘sloot’ (of ‘huis, woning’), maar ‘vliet’?
Omdat in de bewuste zin in het Cartularium het toponiem genoemd wordt vlak na Medemblik is het misschien wel van enige betekenis dat er bij Medemblik zowel een Kleine Vliet, een Groote Vliet als een Vlietstroom is (en was?).
Maar ja, vlieten zijn overal.
-------------
Behalve de Codex Cotton Tiberius C XI en het Liber Donationum zijn er nog meer handschriften waarin het Cartularium van Radbod voorkomt.
Samuel Muller Fz. heeft er veel besproken in zijn publicatie uit 1892:
Muller Fz., S. 1892.
Het oudste cartularium van het Sticht Utrecht. Martinus Nijhof, ’s-Gravenhage.
Link (is op meerdere plaatsen te vinden)
Het zogenaamde ‘Leidse handschrift’ is een 15e eeuws afschrift van het Liber Donationum.
In dit Leidse handschrift komt volgens Muller de variant
Niuwarflit voor.
Dit doet erg denken aan ‘Nieuwervliet’ of ‘Nieuwvliet’.
Persoonlijk vermoed ik dat hier gewoon sprake is van een kopieerfout, maar wie weet of de afschrijver zich heeft laten leiden door kennis over een ‘vliet’ bij Medemblik?
-----------
Ken je deze:
‘Over de plaatsbepaling van de toponiemen in het Cartularium van Radbod’? Een lezing uitgewerkt in een artikel door Gerald van Berkel op Neerlandistiek.nl (2017).
uiuuuarflet /
uiuwarflit wordt niet specifiek genoemd, maar zal als niet geïdentificeerd toponiem zeker een rol hebben gespeeld.
Gerald van Berkel heeft kennelijk onder dezelfde titel een artikel gepubliceerd in
Amsterdamer Beiträge zur älteren Germanistik. Te vinden bij BRILL, dus
dan weet je het wel (€€€).
Van Berkel heeft op zijn pagina bij academia.edu wel
een vermelding staan van dit artikel, maar hij heeft niks geüpload. Ik heb wel de knop ‘REQUEST PDF’ geklikt, maar ik vrees dat dit niet gaat helpen.
Eventueel kun je hem persoonlijk misschien een verzoek doen? (E-mailadres via Neerlandistiek te vinden.)
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.