Lolke Schreef:
-------------------------------------------------------
> Laten we het er vooralsnog maar op houden dat het
> nog niet meevalt om de lange s makkelijk van de f
> te onderscheiden.
Helemaal mee eens …
>
> Want staat hier niet Karolus .......rex franco.?
> (van de Utrechtse kopie, weet niet wat de laatste
> letter voorstelt,
Karolus dei gratia rex francorum …
Dit handschrift staat zoals zoveel andere bol van de afkortingen. Die laatste letter ‘r’ met streepje door de ‘poot’ staat dus voor de uitgang ‘rum’. ‘gratia’ is ook afgekort.
Voor die afkortingen (inkortingen) bestond volgens mij wel een soort systeem, je zou kunnen spreken over een antieke vorm van steno.
> maar dat doet er niet toe, het
> gaat om de lange s en de f)
>
> Het verschil zit m in het dwarsstreepje dat bij de
> lange s niet zo ver komt als bij de f.
Tja, ook wat mij betreft lijkt daar een subtiel verschil in te zitten. Maar ik kan me ook erg moeilijk voorstellen dat een scribent daar bij het afschrijven voortdurend super attent op kan zijn. Soms lijkt het verschil wel héél erg subtiel.
Ook vermoed ik dat men er vanuit ging dat de lezer normaal gesproken wel wist waar een f hoorde en waar een s.
Ze hadden er natuurlijk geen idee van dat eeuwen later een stelletje rare mafketels zich druk zou maken of er in een toponiem een f of een s geschreven was
> Nu nog de
> bladzijde vinden waar Uiuuuer(s)(f)let in staat.
>
> En tja... in welke versie zit ik nu eigenlijk op
> het Utrechtse Archief te kijken?
>
>
> Want:
>
Ja, dit is het dus!
Op blad 42 van de op een na oudst bekende kopie van het Cartularium Radbodi, in het Utrechtse Liber Donationum.
In een eerder bericht probeerde ik al een afbeelding te tonen door gebruik te maken van de uitsnede-tool. Maar zo’n uitsnede krijgt geen houdbare link, dus dat mislukte.
>
> Is in elk geval een hele duidelijke F...
>
Ja, denk ik ook. Maar dus ook een i in het laatste deel!
ujuwarflit, gelijkwaardig met
uiuuuarflit. De i in het laatste deel zou nog wel eens van betekenis kunnen zijn voor de waarschijnlijkheid van de betekenis. Is dit gunstig of ongunstig voor de identificatie Viersloot?
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.