> Wie alle details tot zich wil nemen, moet me maar
> even een persoonlijk bericht sturen met kenbaar
> maken van het emailadres. Dagobert heeft de fotoos
> van elke pagina al ontvangen.
Ja, gisterenavond gezien dat het in de mail zat.
Even wat tijd gespendeerd om de afzonderlijke plaatjes in een pdf te verzamelen.
Wie liever de pdf heeft i.p.v. de losse foto’s kan mij een berichtje sturen. Dan verstrek ik een WeTransfer, want het bestand is wel bijna 40 Mb. Ik heb nog een ‘verkleind’ bestand gemaakt, maar dan is de leesbaarheid echt een stuk minder, dus die maar weer weggegooid.
Gisterenavond laat nog het eerste deel gelezen (tot ‘Scheepvaart’) en vanmorgen de rest.
Volgens mij heb je de essentie in je bericht prima weergegeven.
Het betoog zit m.i. best goed in elkaar. Wel blijf ik nog steeds mijn reserves hebben t.a.v. de gebeurtenissen rond Franken, Friezen en Traiectum vanaf Dagobert I t/m Karel Martel. Maar die reserves liggen vooralsnog op de plank … werk voor later.
Wat betreft “… ille pasque graveningo …” uit de oorkonde van 723 AD, vind ik de voorgestelde oplossing heel geloofwaardig. Ook dat dit dan op de later zo genoemde Oude Vaart / Vleutense Wetering betrekking kan hebben gehad.
Het deel over de afwateringen is pittig. Zelfs met voortdurend de kaart in beeld blijft dat lastig te volgen. MWB zal er van smullen, maar die heeft het waarschijnlijk al eens gelezen.
Opvallend vond ik de aanwezigheid van meerdere dammen die de ingewikkelde afwateringen moesten ‘sturen’. Met het bijkomende euvel dat de handelsscheepjes dus veelvuldig moesten worden ‘overtoomd’.
Hoe dan ook ... je vraag "Is dit geloofwaardig?" in je openingsbericht van deze discussie lijkt mij hiermee voorzien van een degelijk antwoord.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.