Het kaartje is van Jan Verhagen. Ik heb me niet verdiept in De Berkel en de Slinge. Eerst maar even wat dichter bij huis. Op voor mij fietsafstand.
En ik ben het met Dagobert nu wel eens dat het Drusus kanaal ingevaren werd vanaf de Betuwe. Dat staat er niet letterlijk

Maar zo mag je het wel interpreteren.
maar dat is de tekst van Tacitus. Er is ook nog de tekst van Suetonius
"Drusus voerde in zijn functie van quaestor en praetor het bevel in de oorlogen in Raetia en later in Germanië. Hij was de eerste Romeinse legeraanvoerder die de Noordzee bevoer en hij liet aan de overkant van de Rijn ten koste van enorme inspanningen een stelsel van fossae graven dat nog steeds zijn naam draagt. De vijand bracht hij veel nederlagen toe en hij achtervolgde hem tot diep in het onherbergzame achterland. Hij staakte de achtervolging pas toen de verschijning van een Germaanse vrouw van meer dan menselijke grootte in het Latijn een halt toeriep aan zijn zegetocht. Om deze krijgsverrichtingen kreeg hij het recht een kleine triomftocht te houden en de onderscheidingstekens van een triomfator."
Bron
Zoals Jona daar uitlegt is het ook mogelijk dat Tacitus het specifieke Drusus-kanaal beschrijft, dat ingevaren wordt nadat de vloot zich bij de Bataven had verzameld. Terwijl de tekst van Suetonius wellicht meer heeft over een stelsel van kanalen, aan de overzijde van de Rijn (Daar past de Vleutense Wetering heel mooi in

) En wellicht ook "R3" van Jan Verhagen.
En als je bij "R3" wat meer motieven bij kan noemen, dan is dat voor mij interessant genoeg om verder naar te kijken. Ook al gaat dit sub-draadje over de Vleutense Wetering, die wel of niet door Drusus is gegraven. Het gaat me dus minder om: "waar is het kanaal van Drusus?" Maar meer om de ouderdom van de Vleutense Wetering.
Bedenk wel dat volgens Tacitus de volgorde is: Betuwe - Fossa (enkelvoud) - Grote meren - Oceaan - Ems.
Gelukkig is er een 'stelsel' van kanalen, dus we mogen ook nog verder zoeken. Maar of dat pleit voor ook nog "R3" en Vleutense Wetering als optie? Wellicht is het nog het meest plausibel te denken dat meerdere delen van de Vecht bevaarbaarder gemaakt werden. Hadden we maar een stuk beschoeiing ergens gevonden zoals er ook het eea dateerbaar is gevonden bij het kanaal van Corbulo.
"Afwezigheid van bewijs is hoop voor de toekomst".
Groeten, Lolke