Dagobert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Misschien heb ik je berichten niet goed genoeg
> gelezen, want het is mij niet echt duidelijk
> geworden welk nut Drusus volgens jou gehad zou
> kunnen hebben van het graven van de Vleutense
> wetering.
Ik heb dat nut ook niet genoemd.
C. Dekker ging er van uit dat de Oude Rijn al in de tijd van Karel Martel aan het verzanden was en daardoor hier en daar niet goed bevaarbaar. De Vleutense Wetering zou een boel verzand bochtenwerk hebben omzeild. De Lek werd in het begin van onze jaartelling belangrijker. Dat geeft al aan dat de Kromme Rijn-Oude Rijn minder belangrijk werd. Lees, verzande en moeilijker bevaarbaar. Desondanks was de Oude Rijn wel zo belangrijk om juist deze als de Limes te kiezen en niet de Lek.
Maar zelfs als het in onze ogen logisch is of onlogisch, zulk mooi bewijs als bij het kanaal van Corbulo is waar we op zitten te wachten.
Dat verzanden is wel een dingetje. De dam van Drusus heeft voor meer water gezorgd in Kromme Rijn/Oude Rijn, dan wel werd juist door die actie de Lek gevormd / belangrijker ten koste van de Waal. De vraag komt op: Wat was er eerst, het stelsel aan kanalen of de dam? Was het stelsel van kanalen nog niet voldoende zodat de dam nodig was? Of was de dam er eerder?
Als de dam er eerder was, dan kan ik me eigenlijk niet goed voorstellen waarom er b.v. in de Utrechtse Vecht nog meer kanalisatie nodig was.
Ik kan me wel voorstellen dat een stelsel van kanalen ook de Lange Renne betrof. En de Vleutense Wetering
Groeten, Lolke