Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Excuses

07 oktober 2021 10:38
Vandaag schreef Jona Lendering een stukje op zijn blog over het boek van Robert Nouwen.
Romeinse wegen

En nu krijg ik toch sterk de indruk dat ik excuses moet maken aan de recensent van historiek.net, Chris Delarivière.
Als ik Lendering goed begrijp dan heeft de recensent zich echt niet vergist en zit de vergissing aan mijn kant. Te gemakkelijk iets als vanzelfsprekend aangenomen zonder zelf de inhoud van het boek te kennen.

Het lijkt er op dat Nouwen de weg vanaf Het Kanaal (Boulogne) via Kassel, Velzeke, Asse, Tienen, Tongeren, Maastricht, Heerlen en Jülich naar Keulen beschouwd als ouder dan de bekende route over Cambrai, Bavay, Tongeren enz. (later gelabeld als de ‘Via Belgica’).

Voor die ouderdom bestaan misschien goede argumenten.
Of het ook een belangrijkere verbinding van Het Kanaal naar Keulen was? Daar valt waarschijnlijk over te twisten.

Voor het bestaan van de weg is voldoende archeologische ondersteuning.
Maar feit is wel dat deze route via Velzeke, Asse en Tienen noch op de Peutingerkaart, noch in het Itinerarium Antonini te vinden is. Eigenlijk ben ik er wel benieuwd naar hoe Nouwen met dit gegeven omgaat. Maar het boek aanschaffen? Ik verdrink al compleet in alles wat er nog aan achterstallig leeswerk ligt te wachten confused smiley.

Maar excuses aan Chris Delarivière zijn waarschijnlijk op z’n plaats. Bij deze.

Groet,
Dagobert

Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.
Onderwerp Auteur Gepost

De Romeinse heerbaan / Robert Nouwen

Dagobert 22 september 2021 11:59

Re: De Romeinse heerbaan / Robert Nouwen

Lolke 22 september 2021 12:42

Dagobert 23 september 2021 10:56

Lolke 23 september 2021 13:27

Excuses

Dagobert 07 oktober 2021 10:38

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen