Onlangs werd ik benaderd door Ronald van Ham uit Lennik (B ).
Hij heeft een intrigerende en tegelijk ook controversiële theorie ontwikkeld over de manier waarop de Romeinen het land verdeelden in stukken zoals die b.v. uitgegeven konden worden aan soldaten die na hun diensttijd afzwaaiden.
Dat was niet geheel nieuw voor mij, omdat ik een tijd geleden daarover al berichten in de Vlaamse media tegen het lijf liep.
Zoals b.v. deze van de VRT (Vlaamse Radio en Televisie) van dec. 2020:
‘
Is Lennik ouder dan “oudste stad” Tongeren? VUB-prof meent via nieuwe meettechniek van wel’
Middels een zoektocht op internet waren en zijn meer berichten te vinden.
Destijds heb ik er niet voor gekozen om hierover een bericht op het forum te plaatsen, omdat ik nergens inhoudelijke informatie kon vinden die duidelijk maakte waar het nu feitelijk om ging.
Daar is nu verandering in gekomen, want Ronald benaderde mij met de vraag of het een goed idee zou zijn om een eerste artikel waarmee hij zijn theorie de wereld instuurt ook hier op Nifterlaca te publiceren.
Daar hoefde ik niet lang over na te denken en het is vanaf nu bereikbaar via de pagina met artikelen, maar hier is ook een directe link:
Niet-vierkante Romeinse centurisatie (limitatio)
Hoofdstuk 1: Reverse engineering van de Romeinse centurisatie in Gallië
Bij mij is al een berg aan vragen opgeborreld die ik in een discussie zou willen inbrengen. Mogelijk gaat Ronald zelf zich ook in een discussie mengen.
Hier wil ik het m.b.t. de introductie even bij laten.
Wel beveel ik het artikel van harte aan. Er zijn hier wel wat mensen die regelmatig blijk geven over een scherpe blik te beschikken als het gaat om de analyse van landschappen.
Ondertussen ga ik eens proberen om mijn belangrijkste vraag aan deze hypothese zo goed mogelijk te formuleren.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.