> Inmiddels heb ik flink wat literatuur gevonden over Romeinse landindelingen (limitatio en assignatio) en ook bronteksten. Veel te veel om allemaal te verwerken
Maar wat ik in vogelvlucht waarneem: vierkanten, vierkanten en nog eens vierkanten … ook in geaccidenteerd, zelfs bergachtig terrein. Zie b.v. hier bij Winterthur (CH):
Probeer zeker de originele Latijnse teksten te lezen(of Engelse vertaling), en niet de recente interpretatie ervan. Ik heb de moeite al eens gedaan (Liber Colonarium), en bij grofweg 1/3 staat vierkant, bij 1/3 rechthoek en bij de rest wordt niets vermeld van vorm, maar bijvoorbeeld wel "The course of rivers and roads is observed as boundary." en "
by mountain ridges, river banks, sloping grounds, trees, watersheds, or by the general placing of boundary markers". Lijkt me toch dat deze niet uit rechte lijnen bestaan. Komt eigenlijk perfect overeen met wat ik vind.
Ik begrijp dat vierkanten logischer zijn, of eenvoudiger om te herkennen, maar als ik onbevooroordeeld naar de Romeinse teksten kijk, zie ik 3 opties waarvan de vierkanten er maar 1 zijn. Als ik tijd heb plan ik er eens een mooie tabel van te maken.
In de paper van Giacinto Libertini (Liber Colonarium) staat een Romeinse tekst die zegt dat er in een bepaalde stad Beneventum rechthoeken van 16 of 25 actus gebruikt zijn en hij er toch in slaagt vierkante centurisatie te vinden.
De overeenkomsten bij sommige van die rasters met het huidige landschap gaat over enkele procenten, wat mij het toch heel voorzichtig maakt over die sterke focus op vierkanten.