Ik lees niet (of eroverheen?) dat is aangetoond dat een krom weggetje Romeins moet zijn. Ik hoop niet dat er sprake is van een cirkelredenatie in de trant van, dit gebied geeft keurig 50,5 ha aan, dus moeten de wegen wel Romeins zijn. Dat zou erg fout zijn. De redenatie zou precies andersom moeten zijn. We tonen hier Romeinse wegen aan en kijk nou ns: het omsloten land is precies 50,5 ha. Van de kaarsrechte wegen wil ik wel graag aannemen dat het Romeinse wegen zijn. Maar is er ergens een studie die heeft kunnen aantonen dat een kromme of een rechte weg Romeins is? Liefst van een krom weggetje
Vooralsnog is elk krom weggetje wat mij betreft of Romeins, of voor-romeins, of na-romeins. Dat lijkt een dooddoener, maar ik zal uitleggen waarom dat mi belangrijk is.
Kromme Romeinse weggetjes geloof ik vooralsnog niet in. Tenzij er die (veld)studie is…
Als kromme weggetjes voor-romeins zijn, dan is het eigenlijk wel aannemelijk dat de Romeinse heersers die hebben gebruikt om een bepaalde landindeling geaccepteerd te krijgen bij de veteranen die een stukje land kregen. Die weggetjes zijn moeilijker weg te poetsen om vervolgens nieuwe weggetjes aan te leggen. Deze gedachte maakt het voor mij wel logischer dat die weggetjes voor-Romeins zijn en gebruikt zijn om ongeveer 50,5 ha uit te meten. Maar dan moet het voor-Romeinse kromme weggetje wel nog aangetoond worden! Want de kromme weggetjes kunnen ook na-romeins zijn, en dan valt het hele idee van Centurisatie in het 100.
Wat me vooralsnog wel verbaasd is het aantal weggetjes die dan voor-Romeins zouden zijn. Maar misschien is dit wel een eye-opener! Is bekend hoe dichtbevolkt voor-romeins Lennik was? Hoe dichter bevolkt, hoe meer weggetjes denk ik dan maar.
Bij een veelheid van voor-Romeinse weggetjes komt dan weer de vraag op hoe men aangaf dat het ene weggetje wel de grens vormde van een Centurisatie, en een ander weggetje niet. Tja, als men daar een stuk hek of heg voor gebruikte, dan zal daar niets van terug te vinden zijn. Overigens roept dat de gedachte op om nog ns te kijken naar oppervlaktes die tegenwoordig worden begrenst door heggen. Die heggen werden dacht ik ook al door Caesar benoemt? Of haal ik nu zaken door elkaar?
En vervolgens ontstaat de gedachte dat je wel heel gemakkelijk rechthoekige stukken land kan creëren met hulp van heggen… Onafhankelijk van de weggetjes die kronkelend door het landschap gaan….. Die kunnen dan zelfs blijven bestaan.
Ik blijf dan ook vooralsnog mild skeptisch
Met vriendelijke groeten,
Lolke