De bedenkingen die Lolke opperde m.b.t. de kromme (of rechte) weggetjes, deel ik niet helemaal.
Vóór de komst van de Romeinen barste het natuurlijk al overal van de kleinere weggetjes. De lokale bevolking verplaatste zich natuurlijk ook al van nederzetting naar nederzetting en van akker/hooiland naar akker/hooiland etc. Die voornamelijk onverharde of primitief verharde weggetjes hebben geen Romeinse oorsprong en zijn niet door de Romeinen gepland en aangelegd. Maar wel door de import Romeinse en geromaniseerde bevolking blijvend gebruikt.
De kaarsrechte Romeinse wegen kennen we natuurlijk vooral als heerbanen waarover de legioenen zich snel over grote afstanden konden verplaatsen (en die natuurlijk ook voor andere doeleinden zoals handel e.d. gebruikt werden).
Natuurlijk zullen de Romeinen nieuwe weggetjes op lokale schaal zo mogelijk wel recht hebben aangelegd. Maar soms kan dat gewoon niet of is dat echt niet praktisch. En ik kan me absoluut niet voorstellen dat daardoor het volledige bestaande netwerk van lokale weggetjes verdwenen is, c.q. onherkenbaar geworden.
Grote moeilijkheid is natuurlijk, en Lolke wijst daar ook op, dat het maar de vraag is of al die weggetjes en andere scheidingen waarmee de indeling van Ronald is opgebouwd, wel van Romeinse oorsprong zijn (of ouder).
Als dat niet kan, dan hebben we toch iets van het klassieke kip of ei verhaal.
Ik heb het vermoeden dat de bedenkingen die tot nu toe geuit zijn in de kern wel op hetzelfde neerkomen. Hopelijk wil Ronald daar nog een keer op ingaan.
Als toevoeging vraag ik me nog af hoe gemakkelijk of juist hoe gecompliceerd het voor de Romeinen zou zijn geweest om zo’n indeling als die van Ronald tot stand te brengen. Een nieuw kadaster uitrollen met vierkanten lijkt mij veel gemakkelijker en sneller gedaan. In al dat nieuwe land kon het vermoedelijk niet snel genoeg gaan, zo snel mogelijk belastingen heffen.
Wat je beschrijft m.b.t.
Waterlopen, complementaire verleggingen (mag ik dat zo uitdrukken?) lijkt mij nogal onwezenlijk. Als een verlegging zich zo voltrekt, dan lijkt me dat meer een toevalstreffer en zeker geen regel met af en toe een uitzondering.
Maar die waterlopen baren mij ook wel zorgen, d.w.z. de ouderdom van de huidige beddingen.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.