Eerlijk gezegd denk ik niet dat je hier iets gevonden hebt dat echt van belang is.
Het is niet bevreemdend dat er bij Lennik aan de beken wordt en werd gewerkt.
Was tot enkele decennia geleden de ‘mode’ nog heel erg om alles recht te trekken, daar is men wel op terug gekomen en vele beken krijgen waar dat mogelijk is weer een vrijere loop en zijn meanders zelfs weer aangelegd.
Wat je hier gevonden hebt m.b.t. een rechtgetrokken stuk van de Slagvijverbeek stelt m.i. niet zoveel voor. Ik schat in dat het effect op de voorgestelde kadasterindeling van Ronald Van Ham minimaal is.
Zover ik kan beoordelen maken de Slagvijverbeek en de Diepenbroekbeek en na hun samenvloeiing de Molenbeek wel deel uit van het verkavelingsmodel.
Bron:
VRT
In het hart van deze figuur ligt Sint-Kwintens-Lennik omgeven door een ‘grens’ bestaande uit een grotendeels donkerblauwe en deels rode lijn (binnen de vorm alleen lichtblauwe lijnen).
De donkerblauwe lijn in het zuidelijke/zuidoostelijke deel valt samen met de huidige Diepenbroekbeek.
Het rode deel van de omgrenzing is een deel van de huidige Slagvijverbeek inclusief het rechtgetrokken deel “opwaarts van de Slagvijvermolen”. Het rechtgetrokken deel schat ik op niet veel meer dan twee stukken van 300 en 200 meter. De bedding is daardoor niet wezenlijk op een andere plaats komen te liggen. Een complementaire rechttrekking?
Wanneer de beek is rechtgetrokken is niet duidelijk, maar ik denk niet dat het eeuwen geleden is. Waar ik me echt ‘zorgen’ om maak, zijn mogelijke natuurlijke verleggingen van deze beken - en de voedende beken - langer geleden. Meer dan een veranderde meander. Ik heb overigens geen idee of die zorgen terecht zijn.
Bij
https://www.geopunt.be/kaart kunnen we onder ‘Historische kaarten’ helaas niet erg ver terug kijken.
Op de Popp kaart, de Vandermaelen kaart en de Atlas der Buurtwegen lijken de meanders van de beken nog realistisch te zijn weergegeven als is het deel ten noorden van de molen al wel ‘akelig’ recht. Op de oudere kaarten lijken de weergaven van de beken topografisch niet helemaal verantwoord.
Grappig is wel dat op de Villaretkaart er nog een beekje uitmondt in de Slagvijverbeek. Tussen Brusselsestraat en Lindeveldweg, komend vanaf het noordoosten van Sint-Kwintens-Lennik met dicht bij de bron een vijvertje of eilandje. Op de jongere kaarten is daar geen spoor meer van te zien.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.