> Dat zou
> voor mij bewijs van Romeinse origine zijn. Een
> 'smoking gun'.
>
Tja, zo’n ‘bewijs’, of misschien beter gezegd ‘een sterke aanwijzing’ voor een Romeinse origine is voor mij echt het grote zorgenkindje bij de verkaveling van Ronald.
Want best leuk zo’n indeling (niet denigrerend bedoeld want naar mijn idee wel een knap staaltje werk), maar hoe bijzonder is die, en is die überhaupt wel ooit doelbewust gecreëerd?
Enfin, ik neem aan dat de bedenkingen niet weer allemaal herhaald hoeven worden.
Die
solidus margo is een mooie vondst.
Eerlijk gezegd ben ik snel tot de ontdekking gekomen dat het in de werken van de Romeinse landmeters barst van specifiek jargon. Een hele klus om dat te ontrafelen. Ik vind het zware kost en heb nog andere prioriteiten die me ervan weerhouden om hier echt mijn tanden in te zetten.
Of die ongeploegde stroken archeologisch aan te tonen zijn? Dat zou best wel eens kunnen. Maar ik vrees ook wel dat dit op veel plaatsen niet (meer) het geval is. Er specifiek naar op zoek gaan, is vermoedelijk onbegonnen werk (regelgeving, vergunningen, mankracht, financiële middelen, etc.). Maar er op letten als je toch ergens gaat graven kan natuurlijk altijd. Misschien liggen er ook nog al dan niet uitgewerkte onderzoeken die specifiek op dit onderdeel opnieuw bekeken kunnen worden (wie gaat dat doen?).
Een beetje rondneuzend kwam ik tegen dat er ook regelmatig de hand werd gelicht m.b.t. de
solidus margo. Kennelijk zo vaak dat er wetgeving voor overtredingen bestond. Er zullen waarschijnlijk dus ook wel veel plaatsen zijn waar die zones gewoon geploegd zijn.
Ondanks alle haken en ogen heb je hier mogelijk wel iets ‘te pakken’. En anders toch maar, of evengoed wel, de controle ‘experimenten’ die ik voorstelde.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.