Beste Dagobert,
alvast bedankt om door het document te gaan, en je positieve feedback te geven.
De reden dat deze kennis verloren gegaan is lijkt me dat het veel moeilijker te herkennen is dan de vierkanten. Moest ik geen Google Maps ter beschikking hebben zou ik er ook niet opgekomen zijn.
In de Liber Colonarium is 1 centuria, dus 50.6ha, de standaard oppervlakte. Dit is 'toevallig' de oppervlakte die ik terug vind. Is dit een strikt bewijs, nee. Maar wel opvallend.
Ik vind in sommige stukken van 50.6ha weinig onderverdelingen, en die zijn meestal niet gelijk. Het is dus in dergelijk stukken dat ik durf te besluiten dat er geen andere oppervlakten te vinden zijn die een aaneensluitende puzzel geven. Uiteraard is mijn stelling geldig tot iemand het tegendeel aantoont.
Een praktische vraag: Ik gebruik in Vlaanderen Geopunt , waarop de historische kaarten 'atlas der buurtwegen' en 'Popp kaart' beschikbaar zijn. Dit zijn oude kadasterkaarten die een beeld weergeven van voor aanleg van autostrades en treinen. Is er in Nederland een gelijkaardige website waar dit soort kaarten te vinden zijn?
Mvg,
Ronald Van Ham