- Daarnaast is een rij palen blootgelegd met daarop tekens of een Wodanskop. Dat duidt op een offerplaats, die waarschijnlijk een eeuw lang is gebruikt door groepen mensen uit de wijde omgeving. Deze mensen lieten edelmetalen offers achter, denken archeologen van de Vrije Universiteit Amsterdam en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.
De offerplaats was gedurende de hele zevende eeuw in gebruik, heeft onderzoek aangetoond. Vermoedelijk werd de "heidense" plek verlaten toen de Karolingische koningen probeerden de Saksen tot het christendom te bekeren.-
Lees meer op:
Nu.nl
Vrouwlief vroeg gisteren zich ook af: offerplaats, hoezo? Goede vraag, zei ik.
Persoonlijk denk ik dat zo'n Nu.nl van goede wil is om ook van archeologische vondsten goed verslag te doen. Dus mocht men hier aanmerkingen hebben over de verslaggeving van Nu.nl over de vondst, deponeer ze dan gerust maar ook beleefd bij Nu.nl via een mail.
Over journalistiek nog iets. Eergister of zo zag ik scenes nagespeeld op de NPO over de Bataafse opstand. Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Te romantisch gespeeld? Het mooie was wel weer dat archeologen, enkele hier bekend, ook iets mochten zeggen. Maar wat ze zeiden, leek me iets te eenvoudig gezien de stukjes van Lendering over de Bataafse opstand. In elk geval, waarom geen echt goede tv-programma's over ons vroeg verleden? Waarom altijd maar weer happerdesnap en lang leve de banale pret? Waarom overbekende acteurs een historisch programmaatje laten maken in plaats van Lendering in te huren die ook kan presenteren, van uitstapjes houdt en tien keer degelijker is dan, hadsikidee, Huub Stapel?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/02/2022 13:21 door RV Burger. (
bekijk wijzigingen)