Ik heb geloof ik al langere tijd hier onderwerpen aangesneden hieromtrent. Van buckle-urnen tot aan aardewerk (met uitvoerig motief), niets van dit alles wordt hier gevonden (itt het noorden). Ooit een artikel geschreven over het multi culti Drenthe, waar je wel meer stromingen ziet. Ik ga niet telkens met dezelfde persoon in discussie. Ik weet ook dat lokaal mijn mening niet alleenstaand is en kan voorbeelden geven, maar ik laat het bij eentje. Van dhr. Van der Velde (Archeologisch Diensten Centrum), uit De Romeinse tijd, middeleeuwen en vroegmoderne tijd in het midden- en oost Nederlans zandgebied;
Pagina 25
In het van oudsher als ’Saksisch’ bestempelde Twente bijvoorbeeld is ‘Angelsaksisch’ aardewerk extreem zeldzaam, in tegenstelling tot het noorden van Drenthe (incl. stad Groningen) en het direct aan Twente grenzende deel van Niedersachsen.
Met name in Overijssel en de westelijke Achterhoek wordt in nederzettingen uit de Romeinse tijd relatief veel terra nigra-achtig aardewerk aangetroffen, dat vermoedelijk ten dele lokaal is geproduceerd. Een interessante vraag is of dit soort keramiek doorloopt tot in de vijfde eeuw.
Hetzelfde geldt voor het eveneens veel voorkomende ‘Frankische’ (Rijnwezergermaanse) aardewerk. Het meest voorkomende handgevormde gebruiksaardewerk in de Merovingische en Karolingische periode is het zogeheten Hessens-Schortens aardewerk. Dit aardewerk was vanaf de 6de (5de?) eeuw in gebruik. Recentelijk is gebleken dat het pas aan het eind van de 9de eeuw verdween; dat wil zeggen: geruime tijd na de introductie van kogelpotten (eind 8ste eeuw).
Succes met de Saksische (streek)taal, ik vind het nog steeds flauwekul maar weet dat je daar erg mee bezig was (misschien wil je wel daarna toe redeneren, vandaar ik dit stel). Ik wou verder alleen het bericht melden, met je naambordje.... (dat komt mij heel denigrerend over).
5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/02/2022 17:28 door Johannes. (
bekijk wijzigingen)