Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Hessens-Schortens

18 februari 2022 14:41
Zijn er meer die de verspreiding van Hessens-Schortens aardewerk buitengewoon fascinerend vinden?

Een informatieve disertatie is hier te vinden.

Daarin een plaatje dat de verspreide vondsten toont. Helaas alleen Nederland. Nog zoeken naar zoiets voor Duitsland.

[/img]

Ik eet mijn hoed op als dit niet laat zien dat het type aardewerk ontstond waar het het meest geconcentreerd is. We hebben het over de 7de eeuw en nog wat later. De stelling, dat het type ontstond op de terpen door de kinderen van de Angelen/Saksen in de zoveelste graad (=nieuwe Friezen), is nog niet aan te tonen. Hoe het vandaar verspreid is door huwelijk of verhuizen is puur speculatief, maar dat mag gerust. Want hoe anders komt je tot een stelling die je daarna wil  aantonen op juistheid? 

ik ga even voorbij aan de discussie over of er wel of geen Saksen waren in Twente in de laat-romeinse tijd of in welke tijd dan ook, ik denk dat de verspreiding van Hessens-Schortens iets laat zien over hoe de nieuwe Friezen zich verspreiden over Nederland door verhuizen/mini-migratie/huwelijk. 

Het kan natuurlijk alsnog dat het Hessens-Schortens ergens anders ontstond, en dat het proces van verhuizen/mini-migratie/huwelijk ervoor zorgde dat de meesten naar de friesland-groningen kust gingen. smiling smiley  

Enorm intrigerend!

Groeten, Lolke
Onderwerp Auteur Gepost

Hessens-Schortens

Lolke 18 februari 2022 14:41

Re: Hessens-Schortens

Upbergen 20 maart 2022 17:11

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen