Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Re: Hessens-Schortens

20 maart 2022 17:11
Voor wat ik het begrijp is er qua datering het een en ander aan de hand. Veel als 'IJzertijd' aangemerkt aardewerk kan tot de 9e/10e eeuw courant zijn. Dit is ook in lijn met nederzettingvorsers als Verspay, die aangeven dat men tot die tijd in het algemeen hier een beetje rondzwierf. Ze redden zich prima met zelfvoorzienend aardewerk zonder franje. Later als gebruiksvoorwerp vervangen door de kogelpot. Dat zegt m.i. niks over de stand van de cultuur of bevolkingsdichtheid. Het gelijktijdig voorkomen/ontbreken van draaischijfaardewerk wel.

Aan de andere kant zou men het ook als typisch 'kolonistenaardewerk' kunnen aanmerken. Dat zijn als het goed is zelfvoorzienende figuren gericht op het in cultuur brengen van een ruig gebied. Ook dan zie ik 'Friesland' niet als bakermat, maar juist als favoriete kolonistenbestemming.

Wat zeker ook kan is dat de handelende Friezen kolonisten aantrokken om als thuisbasis te fungeren, zodat ze minder afhankelijk werden van externe bevoorrading. Een soort Urk en Volendam avant-la-lettre winking smiley Dan zou je de sporen van die aangetrokken kolonisten kunnen zien als uiting van de Saxo-Friese handels-hoogcultuur uit die tijd.

NB. Een Angel-Saksische hoogcultuur is m.i. wat anders dan de Saksische leefwijze. Daarom zie ik Angel-Saksisch (Saxo-Romeins) in sommige opzichten als tegenhanger van Saksisch (Saxo-IJzertijds). De Friezen zouden Saxo-IJzertijds kunnen zijn, eerst beïnvloed door Saxo-Romeins en later door Franco-Romeins.

Groenewoudt, B., Boon, H. & Bosma. K. (2020). Ziende blind, Hessens-Schortens’ en de mistige vroege middeleeuwen van oostelijk Nederland. Archeologie in Nederland, 4(2), p 18-23. klik

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/03/2022 17:38 door Upbergen. (bekijk wijzigingen)
Onderwerp Auteur Gepost

Hessens-Schortens

Lolke 18 februari 2022 14:41

Re: Hessens-Schortens

Upbergen 20 maart 2022 17:11

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen