Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Onderdelen Romeins schip / Rutland villacomplex

29 maart 2022 11:32
De laatste tijd ben ik een beetje nalatig als het aankomt op het bijhouden van nieuwtjes op het gebied van de archeologie. De volgende berichten vond ik wel de moeite van het delen waard, al zijn ze voor menigeen mogelijk al weer oud nieuws.

Vlak bij de voormalige vliegbasis Valkenburg (ZH), bij werkzaamheden aan de N206 (Ing. G. Tjalmaweg) zijn houtresten gevonden waarvan het vermoeden bestaat dat die onderdeel uitmaakten van een Romeins schip. Heel bijzonder zijn de sporen van een pen-en-gatverbinding.
Dat er op deze plaats Romeins gevonden wordt is natuurlijk te verwachten. De werkzaamheden worden dan ook archeologisch begeleid.

Restanten van Romeins schip gevonden in Zuid-Holland

In Engeland worden regelmatig belangwekkende Romeinse vondsten gedaan. Nadat in november vorig jaar een Romeins mozaïek werd gevonden met een heel bijzondere voorstelling, is inmiddels duidelijk geworden dat op die plek in Rutland een gigantisch groot villacomplex heeft gelegen.
Rutland is een streek in Midden-Engeland die ligt midden tussen Leicester en Petersborough.

Toevalsvondst leidt tot ontdekking van gigantisch Romeins villacomplex

Om een goed idee van de schaal te krijgen verdient het aanbeveling om de link naar het artikel bij BBC te volgen.

Pakweg 15 km naar het zuidoosten is in 1975 de bijzondere Water Newton Treasure gevonden, waar ik kortgeleden met speciale belangstelling naar gekeken heb omdat ik bezig was (ben) met het vroege christendom in Romeins Britannia.

Groet,
Dagobert

Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.
Onderwerp Auteur Gepost

Onderdelen Romeins schip / Rutland villacomplex

Dagobert 29 maart 2022 11:32

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen