Upbergen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nou ja, verder zal de analyse vast goed zijn, maar
> het is m.i. beroerd gerapporteerd/beschreven.
Juist ja, daar had ik dus zóveel last van, dat ik er de brui aan gaf.
> "Data collected from the Longobard period analyzed
> in Amorim et al. (2018) …
Die studie kan ik me nog redelijk goed herinneren en is hier ook ’n keer op het forum voorbij gekomen. (Ik kan me niet herinneren dat ik daar ook tegen zo’n muur van onleesbaarheid opliep.) Volgens mij kwam er uit de DNA-vergelijking een redelijke ondersteuning voor een verband tussen twee grafvelden in Hongarije resp. Italië, die geassocieerd worden met Longobarden.
Maar voor een verband met het noorden (vermeende herkomst Longobarden) is noordelijk DNA nodig en dat schijnt niet voorhanden te zijn, zoals je ook al aanhaalde.
> Het manco in het design is het 'toewijzen' aan
> 'groepen', zowel voor 'periode' als
> 'machtscentrum'.
En dit zal altijd een manco in het onderzoek van antiek DNA blijven, vermoed ik.
In de archeologie heeft het lang geduurd om in dit denken een omslag te bewerkstelligen. Hopelijk gaan ze daarin mee bij het DNA-onderzoek.
De tot nu toe gedane DNA-onderzoeken met antiek DNA zijn volgens mij wel beloftevol, maar leveren nog lang niet de gewenste antwoorden op de vragen rond migratie.
En niet vergeten … de onderzoeken naar isotopen (m.n. strontium). Die onderzoeken leveren vaak al helderdere antwoorden op. Zo’n 10 jaar geleden kon daar al redelijk goed mee worden aangetoond dat de bevolking in Thüringen tijdens de ‘volksverhuizingentijd’ nogal plaatsgebonden bleek te zijn. ‘Geen’ migratie daar. (Terwijl toch vaak wordt aangenomen dat Thüringen een tussenstation van de Longobarden is geweest.)
Helaas wordt niet altijd een duidelijk onderscheid aangehouden tussen enerzijds het DNA-onderzoek en anderzijds het isotopen onderzoek. Lendering gooit dat allemaal onder de noemer van ‘DNA-revolutie’ en communiceert m.i. te weinig dat dit op dit moment nog echt niet de heilige graal van het migratie-onderzoek is.
Hopelijk zijn de volgende onderzoekers die iets kunnen bijdragen beter in staat om hun resultaten begrijpelijker te communiceren dan die van dit Avaren onderzoek, waarbij ik ook wel snap dat technisch jargon niet geheel te vermijden is.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.