Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Re: Postume uitgave Joep Rozemeyer

25 april 2022 14:46
Dag Dagobert,

Hoe lang gaat zo'n wachtwoord mee? Het nieuwe is in ieder geval nog beter te onthouden dan het oude. Blijkbaar betwijfel je dat er iemand is die het nieuwe boek van Joep zou willen lezen ("zo er iemand belangstelling heeft..."). Wel, vanochtend viel het bij mij in de bus. En het viel niet tegen. Uit mijn kindertijd stamt mijn plezier in plaatjes kijken en Joep heeft er voor gezorgd dat ik op dat gebied tevreden kan zijn. Mijn stille wens is echter niet uitgekomen. Ik had gehoopt op een boek waarin hij zijn reizen in Gallia beschreef en dat daarbij dan de foto's afgedrukt zouden worden die hij tijdens die reizen gemaakt heeft, maar dat zal een uitgeverij wel te kostbaar gevonden hebben. Of de onzekerheid of iemand het zou willen kopen te groot. Waarschijnlijk heeft Joep zich er de tijd ook niet voor gegund, want hij was eigenlijk altijd al bezig met de routes in Nederland en Belgiƫ. Ik heb drie dikke ordners vol met brieven van Joep over de Romeinse routes in Gallia en over de meeste van die routes zijn we het tenslotte eens geworden. Behalve natuurlijk over die in Nederland en Belgiƫ. En toch wilde ik het boek daarover graag hebben omdat het, zoals jij schrijft, lijnrecht ingaat tegen de meningen van vrijwel alle wetenschappers die zich hier ooit mee hebben bezig gehouden. Begeerlijker kun je het boek voor mij niet maken, want er is nog geen handjevol mensen dat het tegen de domme gelijkstelling Traiectum=Utrecht durft op te nemen. Omdat ze denken dat "vrijwel alle wetenschappers zich daar mee bezig hebben gehouden". Nou, niet dus. Vrijwel alle "wetenschappers" hebben zich er nooit mee bezig gehouden en blaten domweg na wat iemand lang geleden, toen iets dat gedrukt stond nog de waarheid leek, heeft opgeschreven. Jammer dat de nog geen handjevol het onderling niet eens kon worden. Waarschijnlijk zijn ze alle drie of vier wel wakker geschud door de meest verguisde schrijver op het gebied van de geschiedenis van vroegmiddeleeuws Nederland. Die in de loop der jaren met de meeste van zijn stellingen ook nog eens verschrikkelijk ongelijk heeft gekregen. Behalve dan dat men zijn stelling dat het Traiecto van de 'noordelijke' Patavia-route niet Utrecht was nooit heeft kunnen weerleggen. En dat gaat ook niet gebeuren, want die plaats is pas Utrecht of Traiectum gaan heten toen de Romeinen al meer dan een half millennium eerder uit ons land vertrokken waren. En afgezien daarvan Utrecht ook nooit Traiectum genoemd zouden hebben. Zie [semafoor.info]. Ook al ben ook ik het niet eens met de oplossingen van Joep, ze geven in ieder geval blijk van zelfstandig denken. Onder de wetenschappers zijn er wel eens een paar geweest die dat ook geprobeerd hebben, maar die toch voor het gezag van hun collega's en voorgangers gezwicht zijn.
Onderwerp Auteur Gepost

Postume uitgave Joep Rozemeyer

Dagobert 23 april 2022 14:32

Ruud 25 april 2022 14:46

Dagobert 26 april 2022 14:45

Ruud 26 april 2022 18:48

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen