Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Sceattas

31 mei 2022 13:25
Degenen die aanwezig waren bij het Middeleeuwen Symposium 2019 in Zutphen herinneren zich misschien nog de voordracht van Frans Theuws over sceattas.
Na afloop van het symposium zijn de meeste presentaties als downloads beschikbaar gesteld, maar helaas niet die van Frans Theuws. Zal iets te maken hebben gehad met lopend onderzoek en publicatierechten vermoed ik.

Inmiddels heeft Theuws deze week een publicatie op Academia.edu geplaatst over het onderzoek naar sceattas waar hij toen mee bezig was. Wat hij in zijn voordracht op het symposium naar voren bracht komt (grofweg) overeen met de inhoud van deze publicatie (vermoed ik achteraf, met wat ik me nog kan herinneren).

Theuws, F. 2018. ‘Reversed Directions: Re-thinking Sceattas in the Netherlands and England’ In: Zeitschrift für Archäologie des Mittelalters des Mittelalters, Jahrgang 46, p. 27-84.

Link

Dit tijdschrift is gedateerd 2018, maar er staat ook een © 2019 in, zie deze inhoudsopgave (pdf).

Op Academia heeft Theuws de datering gegeven als “2019 (2018)”. Een beetje vreemd allemaal. Ik vermoed dat het tijdschrift feitelijk pas in 2019 is uitgegeven.

Hoe dan ook …

Frans Theuws is geen numismaticus. Toch ‘bemoeit’ hij zich hier nadrukkelijk met hun onderzoek omdat hij kennelijk niet tevreden is met wat sommigen van hen over sceattas te zeggen hebben.
Bewonderingswaardig en gedurfd hoe hij zich heeft ingewerkt in de discipline en de vakmensen zo ongeveer de oren wast.
Ik vind het super interessant hoe hij zijn creatieve geest aan het werk zet met een onderwerp dat niet echt binnen zijn eigen vakgebied ligt. (Had ik al ooit gezegd dat ik een groot fan van deze onderzoeker ben?)

Wie dat gedoe over munten allemaal niet zo boeiend vindt kan zich misschien toch laven aan hoofdstuk 5, een uitstapje over de positie van Radbod t.o.v. de Franken. Een verrassend andere manier om naar de relatie Frisia - Francia te kijken. Of het klopt is de vraag, maar het stemt wel tot nadenken.

Theuws’ onderzoek naar sceattas is nog gaande, zo begrijp ik. Meermaals kondigt hij een vervolgpublicatie aan. Kan niet wachten …

Groet,
Dagobert

Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.
Onderwerp Auteur Gepost

Sceattas

Dagobert 31 mei 2022 13:25

Re: Sceattas

Upbergen 31 mei 2022 23:57

Humberland

Erik Springelkamp 01 juni 2022 14:29

Re: Humberland

Upbergen 01 juni 2022 21:43

Re: Humberland

Dagobert 02 juni 2022 00:59

Vlaamse Waddenzee

Erik Springelkamp 02 juni 2022 11:48

Re: Vlaamse Waddenzee

Dagobert 03 juni 2022 13:37

Re: Vlaamse Waddenzee

Erik Springelkamp 03 juni 2022 17:17

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen