Het was leuk om te zien hoeveel volk er op de been kwam voor deze Romeinse dag in Nijmegen. Hij kaderde in een serie zaterdagen over de Gelderse geschiedenis. Komende zaterdag 2 juli, is de toer in Zutphen en gaat het over de vroege middeleeuwen...natuurlijk.
Ik heb me zaterdag niet in de re-enactment gestort en alleen de vondsten bekeken en de lezing bijgewoond over Herwen-Hemeling. Men heeft zeker 6 votiefstenen gevonden en heel veel resten van beelden/beeldjes die wellicht ook een functie hebben gehad als altaar(decoratie). Ook bijzonder zijn 2 stenen platen met inscripties ter herinnering van een herbouw van de tempel, met de namen van de (co-)opdrachtgever/financier. Het betreft 2 verschillende momenten, waardoor je mag concluderen dat de tempel zeker 3 bouwfases heeft gehad (hoewel er natuurlijk vaker aan zo'n plek werd gesleuteld). De gevonden inscripties wijzen vooral op militaire betrokkenheid, specifiek van legerofficieren. Een militair uit Xanten heeft bijvoorbeeld een altaar/steen geschonken. Dat wil niet zeggen dat er geen andere bezoekers/gebruikers waren, maar zij hebben wellicht zaken geschonken die van hout waren en dus niet bewaard zijn gebleven. Het aantal getoonde vondsten viel mee, maar er is echt veel meer geborgen. Citaat van de conservator: "in onze vaste opstelling zie je ook heel veel romeinse spullen, maar dat zijn vondsten vanuit een hele regio, over een langere periode gedaan. We hebben in Herwen op een kleine locatie echt heel veel gevonden". Overigens is er mogelijk sprake van 3 tempels, van verschillende grootte. Dat moet allemaal nog onderzocht worden.
In de PPT liet de conservator overigens nog een plaatje zien van een Galloromeinse Herculestempel in de buurt van Metz. Zo zou Herwen-Hemeling er (gedeeltelijk) uit gezien kunnen hebben: [
www.museehercule.com]
Ik wilde wat foto's plakken, maar ik weet niet (meer) hoe dat precies werkt met de linkjes.