Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Grafveld bij Wendover (5e/6e)

14 juli 2022 21:20
Het is ook wel eens een verademing om een tijdje geen oudheid in het hoofd of op het bureau te hebben. Maar uiteindelijk gaat het toch weer kriebelen, dus tijd om de wat langere stilte op het forum te verbreken.

Als eerste heb ik vandaag weer eens een rondje gedaan langs het beschikbare archeologische nieuws. Met uitzondering van de geweldige Romeinse tempelsite in Herwen die hier al eerder werd aangekaart, is het nieuws in mijn beleving wat magertjes de laatste tijd.

Toch vond ik iets dat mijn bijzondere aandacht trok. Nieuws vanaf de overzijde van de Noordzee. Waarschijnlijk werd ik er meteen door aangetrokken omdat ik vanwege mijn project over de Saksen erg vaak te maken heb met de laat-Romeinse tijd in Britannia en de daarop volgende post-Romeinse tijd.

In de buurt van Wendover, ruim 50 km ten noordwesten van de City of London, is een opmerkelijk grafveld gevonden. Opmerkelijk omdat het te dateren valt in de 5e en 6e eeuw en opmerkelijk omdat vrijwel alle ca. 140 graven met min-of-meer rijke bijgaven waren uitgerust. Ook veel skeletten / menselijk botmateriaal.

Kortom een uitzonderlijke vondst uit een tijd waaruit archeologische bronnen schaars zijn en schriftelijke bronnen vrijwel niet bestaand.
Persoonlijk ben ik erg benieuwd naar resultaten van het onderzoek naar het botmateriaal. Isotopenonderzoek kan duidelijk maken of deze mensen lokaal zijn opgegroeid of juist van elders zijn gekomen. In hoeverre DNA onderzoek mogelijk is en wat dat hieraan kan bijdragen weet ik niet, ik heb daar te weinig inzichten in.
Hoe dan ook … dit kan voor de discussie omtrent de ‘Angelsaksische’ migratie belangrijke informatie opleveren.

De Vita Sancti Germani en Gildas’ De Excidio et Conquestu Britanniae zijn nagenoeg de enige schriftelijke bronnen over Britannia die met de nodige zekerheid uit de betreffende tijd stammen.
Een dezer dagen pak ik mijn werk voor het Saksen project weer op en de eerstvolgende update zal waarschijnlijk over Gildas gaan.

1.500 jaar oude Angelsaksische begraafplaats ontdekt in Engeland (Archeologie Online, 17 juni 2022)

Mocht je belangstelling gewekt zijn, volg dan de links naar de bronnen van het artikel. Die naar de BBC, maar vooral die naar HS2. Bij de laatste ook een flink aantal foto’s van vondsten.
Mocht je heel veel belangstelling hebben, dan kun je het misschien opbrengen om naar een 65 minuten durende podcast te luisteren (beslist niet alle minuten boeiend):
HS2: Digging up the 'Dark Ages' (20-6-2022, aflevering in de serie: Dan Snow's History Hit).

Groet,
Dagobert

Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.
Onderwerp Auteur Gepost

Grafveld bij Wendover (5e/6e)

Dagobert 14 juli 2022 21:20

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen