Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Re: IJzertijddijkje en slotensysteem in Friesland

06 augustus 2022 21:43
Dagobert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mooi jargon zit er hier en daar in het rapport. Ik
> denk dat ‘klapveen’ en ‘pollenbak’ mijn
> favoriete woorden zijn winking smiley.

Ja, en die namen voor klei-op-veen met een kleilaag van 40-60-80-120 cm klei.

Het veen, maar zoveel soorten.

In mijn omgeving is het vooral klei op veen in de laagten rond de Stad, vrijwel verdwenen veen op zand in Langewold en Oldambt, verdwenen veen op klei in het Centraal Woldgebied ten Noorden van de Stad, terwijl je voor overgebleven laagveen naar het Noordoosten moet.

Toch heb ik nog een soort canoniek ontginningspatroon:
Vanuit een stroompje in het hoogveen werden parallelle sloten gegraven; een paar generaties landbouw en het hoogveen zakte in, waarna het ingezakte deel graas- of hooiland werd en de boerderij opschoof; totdat de hele lengte ingezakt was en uitsluitend geschikt voor veeteelt.

Maar in de werkelijkheid waren er allerlei andere ontwikkelingen.
Zo lijkt in het Centraal Woldgebied - dunne laag hoogveen op klei, gedeeltelijk misschien rietveen - een eerste ontginning met enkele sloten al snel verdronken te zijn, waarna de systematische sloten pas later zijn aangelegd.

En laatst stuitte ik in de Kroniek van Wittewierum op een passage die me verbaasde. In het laatste hoofdstuk van Menko [58], worden weer een aantal natuurplagen beschreven (overstroming, misoogst, veepest, het spenderen van alle spaargelden aan kruistochten). Daar stond ook dat in de lage gebieden van de Wolden (Garmerwolde, Woltersum, Oostwold, Noordbroek en Zuidbroek) de bewoners bijzonder leden onder de honger van de misoogst, omdat zij in het geheel geen veeteelt en zuivelproductie hadden. Diezelfde plaatsen worden elders ook wel bij wateroverlast genoemd. Dus men bleef ook op inzakkend veen graan verbouwen. Al vermeldt de kroniek dat er toen heel veel boeren naar elders of de stad trokken om voor een karig loon te werken, waar zij vroeger een eigen veld bewerkten. Dit gebeurde in de Wolden en in Drenthe: ik neem aan dat hij daar op Drenterwolde doelde, want over de Drentse zandgronden rept de Kroniek verder vrijwel nooit.

Enfin, ik ben dus wel benieuwd wat men daar in Friesland in de IJzertijd op die veenvelden eigenlijk deed?
Onderwerp Auteur Gepost

IJzertijddijkje en slotensysteem in Friesland

Erik Springelkamp 03 augustus 2022 17:00

Dagobert 04 augustus 2022 12:42

Erik Springelkamp 06 augustus 2022 21:43

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen