Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

Drususgrachten (Jan Verhagen)

07 augustus 2022 15:36
De laatste keer (zover ik me herinner) dat we het hadden over Jan Verhagen en zijn onderzoek naar de waterwerken van de Romeinen in Nederland, toegespitst op de zogenaamde Drususgrachten, was volgens mij naar aanleiding van dit bericht van Lolke van maart 22.

Nu stootte ik volkomen bij toeval op een opgenomen voordracht van Jan Verhagen van ruim 25 minuten, geplaatst op YouTube en getiteld: Jan Verhagen 2022 (de voordracht zelf heet: Tussen de dam van Drusus en de zuilen van Hercules. De kanalen van Drusus.)

Voor mij is met deze voordracht wel wat duidelijker geworden hoe hij die Drususgrachten in het Vechtsysteem ziet als gegraven kanalen tussen oude veenmeren. Hetgeen dus helemaal niet wil zeggen dat hij het bij het rechte eind heeft. Zie ook de reactie van MWB in maart j.l.

Omdat hier nergens te vinden is waar, wanneer en waarom deze voordracht is gegeven, ben ik gaan zoeken. De voordracht blijkt gegeven te zijn in het kader van de online(!) Romeinendag 2022, op 14 februari 2022 vanuit Castellum Hoge Woerd.

Alle lezingen zijn aaneengesloten (ruim 2 uur en 30 min.) hier terug te kijken. Of hier rechtstreeks op YouTube. De voordracht van Jan Verhagen begint bij 46:24 min.

De andere lezingen die in de opname zijn terug te bekijken zijn mogelijk ook interessant. Met name die van Joris Habraken: Een castellum boven water. (v.a. 29:48 min)

Het gaat over het vermeende castellum Herwen/De Bijland. Om onderdeel uit te kunnen maken van UNESCO Werelderfgoed Nedergermaanse Limes moesten er in situ resten zijn aangetroffen die nog steeds op de plek waren alwaar ze door de Romeinen zijn achtergelaten. En dat was kennelijk nog niet (voldoende) het geval.
(N.B.: gaat niet over de onlangs in het nieuws gekomen vondsten van een tempel etc.)

Groet,
Dagobert

Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.
Onderwerp Auteur Gepost

Drususgrachten (Jan Verhagen)

Dagobert 07 augustus 2022 15:36

Re: Drususgrachten (Jan Verhagen)

Dagobert 17 augustus 2022 12:07

Erik Springelkamp 17 augustus 2022 23:21

Dagobert 18 augustus 2022 15:09

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen