Tot nu toe heb ik steeds nieuwe updates van mijn project over de Saksen ‘wereldkundig’ gemaakt in deze discussielijn:
Project Saksen (gestart 1-12-2020).
Daar zijn in de loop der tijd best veel reacties van de volgers op gekomen en zodoende is het aantal bijdragen gegroeid tot bijna 100.
Om het allemaal een beetje overzichtelijk te houden begin ik nu deze nieuwe discussielijn, waarin ik de komende tijd mijn nieuwe updates ga aankondigen.
De update van vandaag is bron nr. 33:
De Excidio et Conquestu Britanniae (On the Ruin and Conquest of Britain) van Gildas.
Een heel bijzondere tekst, die helemaal niet geschreven is met de bedoeling om een historie te schrijven. En dat brengt de nodige problemen met zich mee.
Behalve uiteraard aan de bron zelf heb ik misschien wel meer dan gebruikelijk tijd besteed aan het lezen over de bron. Zoals met alles dat iets te maken heeft met de eerste eeuwen van post-Romeins Britannia is de berg aan literatuur nauwelijks te overzien.
Uiteindelijk ben ik wel met een frustratie blijven zitten. Ik ben er namelijk niet achter gekomen waarom men er zo zeker van is dat Gildas de auteur van de bewuste tekst is. In de bewuste tekst maakt de auteur zich niet bekend en ik heb wel een mager vermoeden, maar ook niet meer dan dat. Ik heb geen historicus gevonden die dit nu eens haarfijn uitlegt.
Als iemand daar nog eens in wil duiken en een bevredigende verklaring vindt, dan houd ik me zeer aanbevolen.
Naar aanleiding van Gildas kreeg ik weer te maken met mogelijke migraties uit post-Romeins Britannia naar Gallië en dan met name naar Bretagne. Deze slecht gedocumenteerde migraties, die ook om andere redenen dan vanwege vermeldingen in de bronnen, als historisch beschouwd worden interesseren mij al langer. Met name in het hagiografische materiaal dat allemaal veel jonger is, zit volgens mij ook een ‘Friese’ connectie.
Hoe dan ook omtrent deze mogelijke migraties heb ik mogelijk nog wat contemporaine verwijzingen gevonden die ik na moet speuren. Als daar iets uitkomt ga ik zeker aanpassen/aanvullen wat ik bij Gildas geschreven heb.
Bereikbaar via de pagina
Artikelen.
En zoals altijd: opmerkingen en kanttekeningen worden op prijs gesteld. Ook als je fouten ziet (taal of anderszins) ... ik hoor het graag.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.