Na ruim een maand weer eens een update in mijn project over de Saksen.
Het is me al vaker overkomen … het vermoeden dat ik een bepaalde bron wel even snel zou kunnen verwerken. En ook al vaker kreeg ik de kous op mijn kop. Zo ook nu.
Bron nr. 9 de
Lofrede op Theodosius I van Pacatus Drepanius uit 389 AD.
Het gedeelte waarin de Saksen voorkomen gaat helemaal niet over keizer Theodosius I (de Grote, keizer van 379 tot 395), maar over diens vader Theodosius de Oude / Theodosius
comes.
Die vader, die we al tegenkwamen bij de inscriptie uit Stobi/Drenovo, blijkt veel boeiender dan ik aanvankelijk vermoedde. De militaire carrière van die man, en dan met name waar het Noordwest-Europa met Britannia betreft, blijkt bij nadere bestudering toch heel anders in elkaar te steken dan ik in eerste instantie vermoedde. En dat heeft consequenties voor de Saksen die erbij betrokken zijn.
Steeds vaker krijg ik bij het uitwerken van de bronnen te maken met de onderlinge relaties. Dat was ook al het geval bij de reeks bronnen met, zo zal ik het maar noemen, een meer Angelsaksische inslag (ongeveer alles vanaf bron nr. 43, m.u.v. 49 en 50).
Betekent gewoon: opletten geblazen en vaak terugkijken wat ik bij eerder verwerkte stukken geschreven heb.
Zo was bron nr. 9 aanleiding om toch weer een kleine aanpassing te doen bij de uitwerking van bron nr. 6, de inscriptie uit Stobi/Drenovo.
Ik moet nog bekijken of dat ook noodzakelijk is bij een van de andere uitwerkingen.
Maar ik durf nu wel vrij zeker te kunnen stellen dat ik aan de uitwerking van Ammianus Marcellinus (
Res Gestae) niet heel veel werk meer zal hebben. Volgens mij heb ik bij de update van vandaag, bron nr. 9, alle Saksen van Ammianus al de revue laten passeren. Waarschijnlijk kan ik volstaan met verwijzen. Ook wel eens prettig
.
Bereikbaar via de pagina
Artikelen.
En zoals altijd: opmerkingen en kanttekeningen worden op prijs gesteld. Ook als je fouten ziet (taal of anderszins) ... ik hoor het graag.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.