Ja, hier kan ik me goed in vinden.
Ik vind het helaas ongelooflijk lastig om archeologische data bij mijn geschrijf te betrekken. Ik lees vaak wel het een en ander bij deze of gene, maar kan dan vaak niet achterhalen en controleren waar de data vandaan komen. Ik ben er dus uiterst voorzichtig mee.
Behalve die militante groepen die niet uit één specifieke stam komen, zie ik ook een doorlopende trend in gedrag. Piraterij is van alle tijden, zowel op land als op zee. Bij een goed functionerende bewaking van de grenzen, zal piraterij op zee de boventoon voeren.
Onder die militante groepen die hun ‘geluk’ vooral op zee beproeven, vermoed ik ook een flinke bijdrage uit de gebieden van de voormalige ‘Romeinse’ Friezen. Hun naam is vrijwel geheel uit de bronnen verdwenen in de tijd dat de Saksen in de Romeinse bronnen verschijnen, maar die gebieden zijn natuurlijk niet ineens ontvolkt (nog niet, als al ooit).
Er zijn drie perioden aan te wijzen waarbij de ‘piraterij’ via de zee een heel prominente rol speelt in de bronnen:
- Chauken in de vroeg/midden-Romeinse tijd
- Saksen (en Franken) in de laat-Romeinse tijd
- Vikingen in de vroege middeleeuwen
(Dit betreft piraterij met kiemen in het noorden. In het zuiden is er net zoveel piraterij door de jaren heen, vooral ook in de Middellandse Zee.)
In de perioden tussen de drie grote golven, zal het beslist niet tijdelijk helemaal zijn uitgestorven.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.