Erik Springelkamp Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Heel mooi, al weet ik niet waar de Bourgondiërs
> toen zaten
Tja, de Bourgondiërs waren ook nog al beweeglijk. Aan het begin van de laat-Romeinse tijd, eind 3e moeten we ze mogelijk zoeken ten noorden of ten oosten van de Alemannen. Misschien de vallei van de Main. Niet erg duidelijk volgens mij.
>
> Nee ik weet daar niets anders over dan dat ik daar
> geen verhalen over ken. In mijn bescheiden kennis
> duiken de Goten pas later op, meer naar het
> Oosten. Het artikel van Kortlandt deed mij ook
> veronderstellen dat we geen gegevens hadden over
> de oudere geschiedenis van hen.
>
> De periode 2e/3e eeuw verzon ik omdat dat mij de
> logische periode lijkt dat het vormen van zo'n
> verband zou plaatsvinden, met een eindgrens om ze
> nog tijd te geven naar het Oosten te trekken.
Ik snap je gedachtegang.
Inmiddels ben ik nog aan het zoeken geweest naar de oudste twijfel loze vermelding van Goten. Daarbij laat ik dus links liggen alle Gotonen e.d. bij Tacitus, Strabo, Ptolemaeus, …
Mogelijk komen we dan uit bij Dexippus, een Romeins politicus en historicus uit Athene en dus Grieks sprekend en schrijvend. Derde eeuw!
Zijn historisch werk is alleen in fragmenten overgeleverd.
Hij zou verhalen over een overval van de stad Histria (kust Zwarte Zee, ten zuiden v.d. monding van de Donau), door een groep Scyten die Goten heten. Dit zou in 238 AD hebben plaatsgevonden.
Deze fragmenten zijn (voor mij) vooralsnog lastig toegankelijk, dus vraag me niet waar ik dit precies vandaan heb
.
Σκύθαι περαιωθέντες οἱ λεγόμενοι Γότθοι τὸν Ἴστρον ποταμὸν ἐπὶ Δεκίου πλεῖστοι τὴν Ῥωμαίων ἐπικράτειαν κατενέμοντο.
In een Latijnse vertaling:
Scythae qui Gothi appellantur, Istro tragecto, Romanum imperium sub Decio multitudine sua depoputabantur.
Σκύθαι: Skyten
Γότθοι: Goten
De naam Goten werd dus kennelijk toch al in de derde eeuw genoemd in de buurt van de monding van de Donau.
Vraag me niet om hier meteen een oordeel over te geven.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.