Dit was dus toch de moeite waard. In elk geval voor mij
Dank voor het nog verder verdiepen hierin.
> Kunnen we wel zo stellig zijn om te beweren dat de
> Noorderlingen pas in de Vikingtijd gingen zeilen?
Ja. Totdat 1 van de 3 boten van Hengist en Horsa gevonden worden met een mast er op. Wetenschap gaat altijd uit van 'iets' en borduurt daarop voort. Als het goed is wordt de hypothese aangepast bij veranderende inzichten (had bijna verbeterde inzichten getypt)
> Zover ik weet zijn er geen (of minimale?)
> aanwijzingen voor zeilvaartuigen van voor de
> Vikingentijd.
Precies.
Hoewel?
"A simple sail, using sheets (ropes) at the corners, starts to appear around 500 or 600, depending on who you believe. The sea-faring kingdom of Dál Riata, covering the NE tip of Ireland, the Inner Hebrides, and the adjacent Scottish coast, was flourishing around 600CE. Their naval ships were ‘seven benchers’, with two men to each oar. But they are also said to have had a mast and a single sail as well with 28 rowers. "
Bron
Als het al waar is, dan zitten we toch nog vele eeuwen later, nadat Bron 10 en 17 werden geschreven.
De Nydamboot was een zeewaardige
> roeiboot uit de vierde eeuw. Prachtige schuit uit
> de tijd van de Saksen. Maar moeten we, omdat we
> ‘niks’ anders hebben concluderen dat dus alle
> Saksen hun piraterij bedreven met dit soort
> roeiboten?
Ja. Zit niks anders op.
> We hebben het er al zo vaak over gehad. Mijn
> logica zegt me dat de Saksen wel degelijk gebruik
> maakten van een of andere zeiltechniek, maar
> bewijzen kan ik het niet.
Dus ben je bijna gedwongen aan te nemen dat ze alleen maar roeiden. Past ook helemaal in die traditie van boten als de hjordspring boot van 400 a 300 jaar voor Chr. Ook al die rotstekeningen laten geen mast met zeil zien.
Overigens is het mooie van dit Forum dat we allemaal onze eigen logica hebben.
En het valt ook niet mee om een goed zeil te maken hoor!
"Archaeologists made replica Viking sails out of Gotland wool, and their ships sank, and then they made them out of Gute wool, and the ships sailed."
Bron
En dan komt er natuurlijk ook nog bij dat het ging om legers die met de boot overstaken. Je kan die manschappen maar beter wat te doen geven. Van zeilen komt alleen maar muiterij. Pas als handelaren overzeese reizen gaan doen, is het beter om te zeilen, want dan hoef je al die monden niet te voeden. Hier zit ook een logica achter
>
> Als ik met het behandelen van het corpus van
> teksten klaar ben, staan er enkele artikelen op
> stapel die ik op de Saksen indexpagina al
> aankondig. Een daarvan zal gaan over de Saksen en
> hun scheepvaart. Ik heb al veel materiaal
> verzameld, maar ben nog lang niet zo ver dat ik
> dat kan gaan ordenen en verwerken (ik heb een
> tweede leven nodig
).
Of je vraagt hulp en bemoeit je alleen met kwaliteit en eindredactie.....
Maar kan niet wachten tot je met je saksen-scheepvaart-artikel komt. Tot die tijd moet ik het
hier maar mee doen
>
>
> Groet,
> Dagobert
Groeten, Lolke