Project Saksen, bron nr. 26
De eerste van twee brieven van Sidonius Apollinaris waarin de Saksen vermeld worden.
En best wel een interessante tekst.
Sidonius doet het voorkomen alsof hij heel veel van de Saksen weet, maar ik geloof er geen snars van. Volgens mij veelal ‘hearsay’, geruchten/verhalen die de ronde doen.
Bovendien vertelde hij het in de brief aan iemand die volgens mij zelf wel eens veel beter op de hoogte kan zijn geweest.
Toch ook hier weer een en ander over de schepen van de Saksen. Interessant en verwarrend tegelijk.
Tijdens de uitwerking van deze bron stuitte ik op een mozaïek dat gevonden is in een villa bij de antieke stad Althiburun in het huidige Tunesië.
Ik ben er nog niet uitputtend in gedoken, maar heb al wel veel aantekeningen gemaakt.
Oh ja, naar aanleiding van de
discussie in deze draad een tijdje geleden, aangezwengeld door Lolke, waardoor ik er achter kwam dat de vertaling van Ammianus Marcellinus (
Res Gestae) door Aart Blom op een zeker punt niet correct was, heb ik updates gedaan van die bron (10) en van bron 17.
Bij bron 10 heb ik bij de vertaling een tweede aantekening toegevoegd en bij bron 17 heb ik de tweede noot aangepast.
Zoals altijd bereikbaar via de pagina
Artikelen.
En zoals altijd: opmerkingen en kanttekeningen worden op prijs gesteld. Ook als je fouten ziet (in inhoud of taal) ... ik hoor het graag.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.